Debat

Vi holder fast i aftalesystemet

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det danske arbejdsmarked bygger på en forhandlingsmodel. Det kommer der mennesker fra hele verden til landet for at studere. Det har sikret stabile og gode resultater for såvel arbejdstagere som samfundet.

En del af dette aftalesystem bygger på, at tvister løses på en civiliseret måde. Uanset hvad man måtte mene om elevplanerne og den megen detailstyring af den danske folkeskole, så må arbejdsgiverne bruge de redskaber, som aftalesystemet bygger på. Og det er nu engang at gå i Arbejdsretten, når der sker kollektiv arbejdsvægring i forhold til en opgave, som et stort flertal i Folketinget har pålagt kommunerne (læs leder og artikel om bod i Folkeskolen nummer 9). Og det er derfor, Arbejdsretten også kan idømme bod, hvis man ikke overholder aftalen.

Det er ret enkelt og nødvendigt, hvis man skal holde fast i et troværdigt aftalesystem i de kommende år. Et aftalesystem, som senest har sikret en rigtig god aftale for begge parter på lærerområdet.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler