Debat

Folkeskoleelever skal have mere undervisning uden heldagsskole

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Flere undervisningstimer i folkeskolen er en nødvendighed for at give eleverne de bedste fremtidsmuligheder. Og timerne skal være fagligt forankret og lærerstyret. Skolefritidsordnings- eller aktivitetstimer midt på dagen vil være at snige heldagsskolen ind ad bagdøren.

Alle elever skal udfordres på deres niveau og have de nødvendige kompetencer til at gennemføre en ungdomsuddannelse. Flere undervisningstimer, engelsk fra 1. klasse og flere timer i dansk og matematik er som taget fra vores ønskeliste, men der skal også gøres op med de snærende bånd på holddannelse. Skolerne skal gives mere frihed, så de for eksempel kan lave holddeling og særlige linjer for eleverne i 7.-9. klasse.

Folkeskolen skal have mere fokus på faglighed og dannelse, og eleverne skal undervises i den ypperste danske litteratur og de mest skelsættende historiske begivenheder samt i kristendomskundskab for at forstå det værdigrundlag, Danmark bygger på. Derfor skal undervisning i kanonlisterne gøres obligatorisk, og eleverne skal trække spørgsmål til eksamen i listernes indhold i dansk og historie.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Folkeskolen har helt naturligt fokus på boglige kvalifikationer. Men også de elever, som har deres styrke i de praktiske eller musiske fag, skal vide, når de er dygtige. Derfor skal der gives enten karakter eller udtalelser i alle fag, så ingen fag er forfordelt, og alle fag tages alvorligt.

Og så skal lærerne bruge tiden på at undervise og ikke på at opdrage andre folks børn. Manglende respekt over for lærerne og eleverne imellem er blevet et alt for stort problem. På samme måde som vi bekæmper mobning i skolen, må vi også i folkeskolereformen sætte ind over for det normskred og den dårlige opdragelse, mange børn møder folkeskolen med.