Blandt de tyske julesange, eleverne i 8. klasse på Trongårdsskolen kan vælge imellem, er klassikeren O Tannenbaum.

Jul: Lyngby-elever konkurrerer i tysk Melodi Grand Prix

Til jul bliver tyskundervisningen for 8. årgang på Trongårdsskolen i Lyngby forvandlet til Melodi Grand Prix, hvor eleverne konkurrerer i at synge og indspille tyske julesange. Teksten skal analyseres og udtalen skal øves til perfektion, for vindersangen bliver spillet til skolens store juleafslutning.

Publiceret

Sådan er elev-opgaverne

Her er et eksempel på de sprog-opgaver, eleverne påTrongårdsskolen skal løse under arbejdet med 'EurovisionWeihnachten'.

1. Læs og oversæt den udleverede julesang, brug ordbog og notérgloser
2. Vælg 5 verber (udsagnsord) fra teksten, bøj dem i nutid, datidog førnutid i 1., 2. og 3. person singularis og pluralis(ental/flertal)
3. Vælg 5 substantiver (navneord) fra teksten, bøj dem med artikeli singularis og pluralis
4. Lyt til sangen på youtube. I skal øve jer på sangen, vælg 3vers som I indspiller til brug ved juleafslutningen i tysk.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den tyske julesangskonkurrence blev afholdt første gang sidste år. Men 'Eurovision Weihnachten' ser allerede ud til at have bidt sig fast som en juletradition på Trongårdsskolen i Lyngby.

"Vindersangen fra vores tyske jule-Melodi Grand Prix bliver jo afspillet til juleafslutningen i vores skoleafdeling, som har skolens ældste elever. Så de elever, som skal synge i år, har set vindersangen fra sidste år, hvor det var dem fra årgangen over, der sang. Så det her med at lave jule-Melodi Grand Prix er allerede blevet 'noget man gør' når man går i 8. klasse", fortæller Anette Bloch Jensen, som er tysklærer på 7.-9. klassetrin på skolen.

Sammen med kollegaen Connie Bach afholder hun den tyske sangkonkurrence for 8. klasses-eleverne, som hun regner med, vil blive en lang tradition.

Træner stadig tyskkundskaberne Konkurrencen foregår simpelthen ved, at eleverne i 8. klasse bliver fordelt i grupper og får mulighed for at vælge en sang blandt en række traditionelle tyske julesange som for eksempel O Tannenbaum.

Sangen skal synges og indspilles enten som musikvideo eller lydfil, hvilket giver et kreativt element i undervisningen. Vil eleverne lave video, kan de enten bruge deres egne smartphones eller nogle af de flipcams, skolen har til rådighed. Men sangkonkurrencen bruges stadig til at træne elevernes tyskkundskaber, fortæller Anette Bloch Jensen.

"Eleverne får udleveret sangteksterne og nogle opgaver, som de skal løse undervejs. De skal finde ud af, hvad sangen handler om, uden at bruge Google Translate, og desuden har de nogle grammatiske opgaver med for eksempel at bøje udsagnsord fra sangteksten," siger hun.

Udtalen skal øves Når eleverne skal indspille deres sang, må de gerne lave melodien om eller afspille baggrundsmusik. Men Anette Bloch Jensen forsøger at holde elevernes fokus på sangens betydning og ordenes udtale.

"Nogle elever går mere op i, at nu kan de danse, og så glemmer de at lære teksten ordentligt. Men der er faktisk mange, som øver teksterne og udtalen grundigt, og det er som regel også de elever, der klarer sig godt i konkurrencen. Så der er jo også noget fonetik i det her".

 Sådan lød det under sidste års konkurrence, hvor en af grupperne sang O Tannenbaum.

Vindersangen spilles til juleafslutningen Sangene skal ikke bare høres af klassekammeraterne, men også af de andre elever på 8. årgang - og måske alle eleverne i hele skoleafdelingen. Derfor gør eleverne sig ofte umage med arbejdet.

Onsdag d. 19. december skal vinderen så kåres via en anonym afstemning blandt eleverne, hvorefter vindersangen bliver spillet til de ældste elever på Trongårdsskolens juleafslutning.

Både musikalsk udtryk og humor er vigtige elementer i elevernes vurderinger, men faktisk er udtalen også en vigtig faktor, fortæller Anette Bloch Jensen.

"Sidste år var der to sange, som fik virkelig mange stemmer. I den ene af dem var udtalen så god, at eleverne først troede, deres kammerater havde snydt. Og vi som lærere var faktisk heller ikke helt sikre. Der blev vi lidt forlegne, da vi fandt ud af, at den var god nok, og det var eleverne i gruppen selv, som havde sunget den".