”Det er utrolig vigtigt, at fremtidens folkeskole både fremmer sundheden, fællesskabet på skolen, børnenes indlæring og deltagelse i foreningslivet. Det er et firdelt formål, og det er meget vigtigt, at der er fokus på deltagelse i idrætslivet”, siger Søren Møller, formand for DGI

DGI: Reform kan skade foreningsidrætten

Folkeskolereformen lægger op til længere skoledage og mere bevægelse i skolen, men det kan få negative konsekvenser for tilslutningen til foreningsidrætten, advarer formand for DGI Søren Møller.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

DGI's formand henviser til, at nuværende forsøg med heldagsskoler har vist, at børnenes deltagelse i foreningslivet falder. Han advarer mod at tro, at når børnene har været aktive i skolen, så behøver de ikke komme i den lokale idrætsforening.

"Hvis vi ikke er meget opmærksomme, så kan heldagsskolen betyde et fald i børnenes foreningsdeltagelse. Vi skal ikke erstatte idrætsforeningernes tilbud med aktiviteter i skolerne, som lærere og pædagoger skal stå for, og som er meget dyrere. Det er samfundsmæssigt et skidt bytte," siger Søren Møller.

"Fiasko, hvis reformen erstatter foreningsidrætten" Et af elementerne i regeringens udspil til folkeskolereformen er, at børnene i deres skoledag får mere tid til fysisk bevægelse og motion. Det skal fremme børnenes sundhed og fysiske udvikling, samt understøtte indlæringen og bidrage til større koncentration og mere ro i undervisningstimerne.

Som udgangspunkt ser Søren Møller frem til, at folkeskolens elever bliver mere fysisk aktive.

"Men hvis den her reform skal blive en succes, så skal børnene spores ind på, at de også skal være aktive i fritiden og i en forening. Det er en fiasko, hvis reformen betyder, at vi erstatter de nuværende tilbud i idrætsforeningerne med aktiviteter i skolerne", mener DGI-formanden.

Søren Møller ønsker, at fremtidens folkeskole både skal fremme sundheden, fællesskabet på skolen, børnenes indlæring og deltagelse i foreningslivet.