Anmeldelse

Stille Piger - Silent Power

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Specialpædagogik er et bredt felt, der spænder fra klart afgrænsede læse- og adfærdsvanskeligheder til komplekse problemfelter, der ikke kan løses med enkle snuptag eller forbigående institutionsforankrede foranstaltninger. I denne sammenhæng handler det om et pædagogisk og kunstterapeutisk pilotprojekt for stille piger.

Fakta:

Titel: Stille Piger - Silent Power

Forfatter: Anne-Mette Kruse

Pris: 100 kroner

Sider: 73 sider

Type: Bog

Forlag: Landtryk

Projektet har afsæt i arbejdet på ungdomshjemmet Holmstrupgård lidt uden for Århus og er afviklet i form af fire delforløb over to år. Undervejs har der været fokuseret på en lidt ældre målgruppe end den, der er at finde i folkeskolen, nemlig 15-20-årige piger. Alligevel er rapporten værd at omtale i denne sammenhæng, idet den også handler om noget så sjældent som afsøgning af alternative veje til etablering af undervisningsparathed.

Evaluator er Anne-Mette Kruse, der i mange år har været optaget af kønsrelaterede forskelle i undervisning, men som også har en gedigen og klar holdning til det at forske og at gå i samspil med de involverede aktører. Her Kamilla Voss og Lise Lotte Helm, der begge er gået åbent ind i projektet med afsæt i relationspædagogik og kunstterapi.

Målgruppen, de stille piger, er velkendt af de fleste lærere, ligesom problemerne med at skaffe ro til at arbejde i dybden med dem kan være det. Her er rapportens tekst inspirerende og vedkommende læsning. Stilfærdigt redegøres for intentioner, pædagogiske overvejelser, inspirationskilder og inddragelse af relevante teoretikere, ligesom der løbende citeres fra interview med deltagerne. Desværre er der mange gentagelser i argumentationen, som ville fremstå generelt mere anvendelig i en lidt skarpere form, men ved gennemlæsningen bliver det samtidig klart, hvor vedkommende og nødvendigt det er at søge nye veje i et så sårbart felt som det beskrevne.

Som tekst er rapporten overskuelig og let at gå til. Der er mange relevante kilder og henvisninger til yderligere fordybelse. Og dens egentlige budskab, nemlig beskrivelsen af hvordan respekten for den enkelte kan udfoldes i en stadig dialog mellem den usikre unge og den professionelt indstillede voksne, er godt.