Debat

Giv mig gode argumenter

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kære Anni Herfort. Vil du godt lige læse her og derefter give mig gode argumenter for, hvorfor jeg ikke skal stemme nej, nej og atter nej til den nye overenskomst.

Tallene, der bliver brugt i følgende regnestykke, er min mands og min arbejdstid i dette skoleår - altså hvordan ville vores vilkår se ud i år, hvis vi arbejdede under de nye overenskomster.

Min mand er ansat på fuld tid. Han har 13 undervisningslektioner med tilhørende forberedelsestimer om ugen. De 13 timer er i overbygningen, så i virkeligheden er der ikke 13 hver uge (terminsprøve, lejrskole, erhvervspraktik med mere går fra). Resten af hans arbejdstid går til mange forskellige opgaver (tillidsmand, audiovisuelt, data og andre tilsyn med mere).

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Jeg er ansat på cirka 75 pro-cent tid, har 16 undervisningslektioner med tilhørende forberedelsestid i 1. plus 2. klasse, hvor der meget sjældent er aflysninger. Jeg er klasselærer og har få Ø-timer.

Hvis vi arbejdede under det nye, ville min mand få 400 timer betroet tid, og han skal ikke undervise mere end cirka 8,5 lektioner.

Jeg derimod ville få 300 timer betroet tid, og se lige her: skulle undervise 18,7 lektioner.

Det vil sige, at min mand får 400 timer til at forberede maksimumni lektioner om ugen. Jeg får300 timer til at forberede 19 lektioner.

Jeg kan overhovedet ikke få øje på noget som helst fornuftigt i dette forslag.

Gik jeg på arbejde på fuld tid, ville det ikke se et hak bedre ud. Så ville min mand stadig have 400 timer til forberedelse af ni lektioner. Jeg ville også få 400 timer, men nu til 28 lektioner.

Lærere, der underviser lidt, bliver præmieret. Lærere, der underviser meget, bliver straffet. Sådan er det bare. Og hvor tror du, Anni, forberedelsen ligger?

Det her er altså galimatias!

Mit nej er så rungende, at det også må kunne høres i København.

Lisbet Olsen

Taars Skole

Svar

Jeg giver dig ret i, at som du fremstiller problemet, ser det ikke godt ud.

Det har altid været et problem for deltidsbeskæftigede, at den aflastning, som et mindre timetal gerne skulle give, ikke altid slår igennem, når den konkrete årsplan bliver udarbejdet.

I dit tilfælde vil situationen se således ud:

16 lektioner i 40 uger lig med 480 timer lig med 480 F-tid.

Din F-tid forudsætter i dag at være afregning for:

Fælles F 15 procent lig med 72 timer

Frikvarter (beregnet som gennemsnit 29 procent) lig med 139,2

Individuel forberedelse lig med 268,8.

Med den nye aftale vil du få tildelt 300 timers betroet tid. Om dette er mere eller mindre, end du har efter den nugældende aftale, afhænger af, om du anvender mere end 31,2 timer om året til at besvare spontane henvendelser fra forældre og elever uden for arbejdstiden samt til mødeforberedelse, der i dag er afregnet for i en del af 70-timers-puljen.

Jeg håber, at det er argumentation for, at du sammen med en samlet vurdering af det øvrige resultat vil give mig ret i, at det samlet set er et godt resultat for lærerne.

Når du så sammenligner med din mands skema, så peger du lige ind på et af de områder, hvor jeg selv mener, at aftalen kunne have været bedre. Nemlig at den betroede tid ikke har en vis sammenhæng med antallet af undervisningstimer, således at det også her bliver belønnet, at man påtager sig mange undervisningsopgaver. Det var desværre ikke muligt at opnå en aftale med arbejdsgiverne om det.

Når jeg så alligevel kan anbefale det samlede resultat, hænger det sammen med, at der i aftalen er mulighed for at tildele mere forberedelsestid i de situationer, hvor der er behov for dette, samt at det også ligger som en forudsætning for aftalen, at mere og mere forberedelse vil blive udført af lærerne i fællesskab eventuelt i forbindelse med teamarbejdet.

Samtidig ligger der bag arbejdstidsaftalen en forståelse af, at den betroede tid er til lærerens egen basisforberedelse og egen faglig ajourføring. Der ligger også en forståelse af, at det alt andet lige i gennemsnit vil kræve den samme basisforberedelse af lærerne at vedligeholde deres professionelle tilgang til lærerarbejdet, uanset hvilke fag man underviser i, og uanset det konkrete antal undervisningstimer.

Ud over den betroede tid skal du konkret have tillagt tid til blandt andet frikvarterer og lærersamarbejdet/den fælles forberedelse.

Anni Herfort Andersen

formand for DLF