Lærer til lærer
1   1026

Innovation som udfordring

Projekt med SKØN SKOLE

At undervise uden at kende slutresultatet - grænseoverskridende og nytænkende
af Mette Wonsyld, skolelærer, Brædstrup Skole, 27.11.12.

Innovation som udfordring
At arbejde innovativt er anderledes og man kan ofte føle sig på dybt vand. Det er en risiko man indgår. Det velkendte læringssyn, med læreren der dirigerer og doserer viden, og eleverne der sidder og får fyldt, på lægges på hylden, og det åbner op for nye måder. Det er interessant at lave en mere virkelighedsnær skole. Det startede allerede da pigerne, som havde skrevet ansøgningen til Call me fik det positive svar. Jublen og gejsten var stor, de mærkede, at det kunne betale sig at gøre noget ekstra. Gennem eksperimenter opstår fremgang. Da man ikke kender slutresultatet på forhånd er der heller ikke nogen defineret facitliste. Facit er nærmere vejen til målet.

Hvorfor jeg tog udfordringen op med innovationsprogrammet SKØN SKOLE
Drivkraften for mig som lærer er, at det er både udviklende, inspirerende og sjovt at gå nye veje. Det virker motiverende og energigivende at have været sparringspartner for eleverne i denne proces. Kombinationen af en multisal, der trængte at blive frisket op og det at kunne skabe noget sammen eleverne, som de følte værdi for, appellerede til mig. Skolevæsenet generelt og dermed også dens indretning - og egentlig også elevernes opfattelse af skoleverdenen bærer meget præg af den 100 år gamle struktur. Dét, vi er i gang med her på skolen, er at ruske lidt op i det traditionelle. Blandt andet ved en anderledes undervisningsstruktur. ”SKØN SKOLE” var et frisk pust ude fra og et kærkomment input – hvor eleverne fik indflydelse og skulle være drivkraften i at forskønne deres eget område – og deres samvær. Skøn Skole forløbet handler meget om den sociale udvikling i processen – og rummet er næsten bare værktøjet – selvom det er blevet virkelig flot, hvilket gør os glade og stolte.

Hvordan gjorde jeg?
Skøn Skole er et projekt, der handler om at give ansvaret tilbage til eleverne, give dem mod til handlekraft og bevidstheden om, at de selv kan forme deres omgivelser og forme måden at være sammen på. En gruppe piger hjalp med at skrive en rigtig fin ansøgning, og vi var heldige at vinde 10.000 kr. til at realisere vores projekt. Herefter skulle eleverne fra 8. årgang ansøge internt om at blive en del af Skøn-skole-teamet. Derfor stod jeg med en motiveret gruppe unge mennesker. Elever med vidt forskellige kompetencer, fra 3 forskellige klasser og forskellige ideer til hvad ugen skulle indeholde. Det fælles projekt knyttede os dog hurtigt sammen og alle tog ansvar.

Hvad kom der ud af det?
Denne uge var mulighedernes land. Ingen fast strukturtænkning med faste ringetider, skift af fag, lærer osv. Sammen med eleverne kunne jeg tænke i muligheder. Intet var umuligt. Eleverne tog et kæmpe ansvar og fik set, at de kunne gøre en forskel. De fik set nye sider af sig selv og deres klassekammerater. Stille piger blev aktive på en ny måde, drenge, fik vist andre sociale kompetencer og fik nye roller. Det, at SKØN SKOLE er et reelt projekt , noget, der er virkelighed – appellerer til eleverne. De har kunnet se værdien i det teoretiske, når de omsatte det til praksis. Når eleverne selv skulle regne ud, hvor meget træ de skulle bruge, eller selv tog kontakt til ”rigtige” journalister og virksomheder agerede de i den virkelige verden – og det er sjovt.

Refleksion
Det har været super spændende! Både indholdsmæssigt og pædagogisk. En fantastisk proces for både eleverne og jeg. Dog koster det selvfølgelig også ekstra kræfter. Ligesom eleverne kommer vi som lærere også til at gøre en ekstra indsats og får sved på panden. Men det er en god investering, som man får tilbage i form af tættere relationer til eleverne og muligheden for at kunne gøre en forskel.
Kombinationen med det praktiske arbejde, deadlines, teamarbejdet og det fælles mål – samt den konkrete forbedring af rummet, som pludselig er ”deres,” er en god og synlig opskrift på succes for børnene. Selvstændig tænkning er en kompetence, der styrker elevernes faglighed. Udbyttet af innovationsugen kan måske ikke måles og vejes, men jeg kan mærke, at det har påvirket dem og været en oplevelse, de tager med sig og kommer til at huske i lang tid.
Ugen var en helt anden måde at være sammen på. Der var ingen konflikter, ingen dårlig energi i rummet. Hver morgen startede med en positiv stemning og dét mærker både elever og lærer. Processen har været overraskende og skabt nye pædagogiske udfordringer for læreren – for hvordan får man nu eleverne til at gå hjem, når klokken er fem? ;)
Feedbacken fra forældrene har også været positiv. De har meldt om glade børn, der kom hjem fra skole og fortalte om den meget anderledes skoledag.
Forløbet har tvunget eleverne til at inddrage inspiration og kompetencer som de var nødt til at finde hjælp til. Heldigvis kunne de hente de håndværksmæssige kompetencer hos vores gode pedel. Byens lokale Stark har også været en stor hjælp i til sparring og indkøb af materialer.
Vi havde stor glæde af at have en indretningskonsulent fra SKØN SKOLE med de første par dage. Det rykkede projektet et helt andet sted hen, og det synlige resultat har fået et professionelt præg. Vi lavede ikke bare det klassiske, men turde at kaste os ud på lidt dybere vand. Vi har fået helt unikke idéer og et kvalitetssikret resultat. Anne Hopmann stillede sig selv til rådighed som en ”back up-linje” vi kunne ringe til og sparre med undervejs. Det gav en større følelse af tryghed.
Processen har været overraskende. I SKØN SKOLE projektet fandt vi vejen, da vi gik den – det er en anden måde at arbejde på i skolen – en innovativ tilgang. Skøn Skole forløbet giver nogle nye kompetencer til eleverne. Det er en måde at lave skole på, som vi med de rigtig ressourcer, skal have mere af i fremtiden.

Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Håndværk og designnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Foreningen for håndværk og design.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.304 andre er allerede tilmeldt