Debat

Undersøg medlemmernes arbejdsmiljø

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På linje med skoleledelsens årlige evaluering af den enkelte lærer ved »medarbejdersamtaler« bør ledelsen evalueres af lærerne. Tillidsrepræsentanten bør også evalueres, så det klarlægges, om der skal flere kurser til for at klare jobbet optimalt.

Øget stress og sygefravær er symptomer, som hyppigst kan føres tilbage til skolens fysiske og psykiske arbejdsmiljø. DLF og kredsene må tage initiativ til spørgeskemaundersøgelser, der evaluerer arbejdsmiljøet, behandle disse og handle på baggrund af besvarelserne.

Skemaerne skal udleveres til det enkelte medlem og afleveres tilbage uden navn.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Undersøgelsens formål er at spørge sig ind til den enkeltes trivsel og tryghed på skolen, og skemaet skal også indeholde spørgsmål til de enkelte lederes måde at styre skolen på.

Der skal indgå spørgsmål om fagfordeling, som er afgørende for den enkeltes hverdag. Holdes principper og aftaler? Udarbejder ledelsen overordnede udviklingsplaner med datoer for delmål, så skolen fortsat udvikler sig?

Lederen leder og fordeler arbejdet. Gøres det i dialog og forståelse med den enkelte lærer? Er retssikkerhed og ytringsfrihed i orden?

Kollegialitet? Og så videre.

Spørgeskemaet skal udarbejdes af DLF, kreds og lærere i fællesskab for at skabe en bedre skole med mindre stress og sygefravær.

Vores forening bør på denne måde gå konkret ind i skolens hverdag, så den får et realistisk billede af, hvordan arbejdspladserne er for medlemmerne. Dette arbejde bør sættes i gang så hurtigt som muligt.

Forkortet af redaktionen