Debat

Demokratur

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg har det efterhånden lidt svært med min tro på demokratiet. Jeg stemte nej i 1992 angående EU-afstemningen på grund af det manglende demokrati i systemet. Nej'et blev senere ignoreret. Så indfører Folketinget en særlov for Tvind-skolerne. Ikke fordi jeg er Tvind-tilhænger, men igen virkede det ikke 'rigtigt', at man lovgiver mod specifikke grupper. Så gennemfører Folketinget en finanslov, som træder afgørende ind på arbejdsmarkedets område. Er det lovligt, eller er det også imod grundloven?

Det får igen vores hovedstyrelse til at 'overse' en demokratisk beslutning fra kongressen. Et forlig bliver forhandlet hjem, og dagen efter hører man adskillige politikere sige, at hvis vi ikke stemmer ja, så skal de nok ophøje forslaget til lov. Hvem tror stadig på demokratiet i Danmark? Når vi så har nedstemt forslaget, og der skal jo urimeligt mange stemmer til med de 'demokratiske' valgregler, der eksisterer i vores fagforening, så når vi nok ikke engang at strejke, før de griber ind.

Hvorfor skal jeg undervise i demokrati, når jeg lever i et demokratur?

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Lars Jensen

Århus

Svar

Foreningen har reageret skarpt på de fire linier i finansloven om lærernes arbejdstid. Jeg har sendt et brev til statsministeren og bedt ham om en forklaring. På trods af, at jeg har rykket for et svar, har jeg endnu ikke hørt fra ham. Jeg har også udtalt mig meget kontant om politikernes indblanding i afstemningen dels i en pressemeddelelse, dels i nyhedsudsendelser på begge landsdækkende tv-stationer.

Vi har ikke 'overset' kongressens beslutning. Den nuværende model med Ø-, U- og F-tid er ændret til betroet tid og skoletid. I skoletiden ligger både tid til fælles forberedelse og frikvarterer. Til gengæld er undervisningsbegrebet blevet udvidet, og der er nu lokalt mulighed for at omsætte aftalen, så den passer til den pædagogiske virkelighed ude på skolerne.

Reglerne for urafstemning er sådan, at alle de stemmeberettigede under Lærernes Centralorganisation, forhandlingsfællesskabet, kan stemme om forliget. Og her afgøres dets skæbne af et almindeligt flertal både i tilfælde af et ja og i tilfælde af et nej, så mere demokratisk kan det vel dårligt blive.

Anni Herfort Andersen

formand for DLF