Debat

Fleksible lærere »punger« ud af egen lomme

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I Folkeskolen nummer 7 hed en artikel »Hvem skal nu betale?«, der handlede om, hvorvidt det er lærerens eget problem, når der ringes fra privaten til forældre/kollegaer. Ofte lange samtaler med forældre, som først er at træffe om aftenen. Det, som undrer mig, er, at der ingen er i systemet ud over lærerne selv, der gør opmærksom på disse urimeligheder. Hvor er lærernes repræsentanter henne i denne sag, fagforening, kommune med flere.

De seneste års øgede tidspres, herunder »teamsamarbejde« og øget ansvar for opdragelsen af eleverne, »den rummelige skole«, har klart øget antallet af telefoniske henvendelser uden for arbejdstid. Både lærere imellem og henvendelser til forældre.

Indførelsen af it-baseret intranet på samtlige skoler er en realitet, men slet ikke lærerarbejdspladser i tilstrækkeligt omfang med opkobling til intranettet. Derfor føler mange lærere sig tvunget til at gå ind på skolens intranet fra deres hjemmecomputer.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Styrken i telefoni og it er fleksibilitet og uafhængighed af tid og sted. Denne »flydende« grænse mellem arbejde og hjem er kommet for at blive og udnyttes af de fleste lærere allerede, men de må betale af egen lomme, når skolearbejdet foregår fra privaten.

Det er på tide, at disse forhold bringes frem i lyset, så man i kommunalt regi udarbejder retningslinjer, der sikrer lærerne en økonomisk kompensation for telefoni og it, der er bundet til arbejdet

De lokale lønkroner vil være en oplagt mulighed i form af et fast tillæg til telefoni og it, når det har arbejdsmæssig karakter.