Debat

Elevplaner må ikke spilde lærernes tid

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kære Mogens Clausen.

Jeg har hørt om modellen med, at eleverne selv er med til at udfylde elevplanen og er stor tilhænger af den, som du beskrev i dit indlæg i sidste uge. Det skaber et fælles engagement og bevidsthed om, hvad der skal arbejdes med. Jeg er nemlig helt enig med jer i, at elevplaner alene skal indeholde de oplysninger, som har betydning for lærerens, elevens og forældrenes arbejde med at følge op på undervisningen. Sådan er reglerne også i dag.

Skal jeres forslag forstås sådan, at der er fag, som ikke bliver omtalt i elevplanen, er det imidlertid ikke i dag inden for reglerne.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Jeg er klar over, at elevplaner for lærere med mange elever kan være en stor udfordring, og har også erfaret, at nogle skoler og kommuner gør opgaven større og vanskeligere, end den behøver at være, blandt andet ved at forlange elevplan to gange om året.

Jeg har siden januar besøgt fire skoler som led i min rundrejse for at få input til at afbureaukratisere dagligdagen på skolerne. Alle steder har vi drøftet elevplaner, og det er tydeligt, at de fylder meget i bevidstheden. Jeg har dog været glad for at konstatere, at rigtig mange er glade for dem, fordi de er med til at dokumentere og synliggøre lærernes store arbejdsindsats. Som en lærer sagde til mig: »Nu sidder jeg ikke længere og siger 'jeg synes', men 'jeg har løbende evalueret jeres søn i løbet af året, og han skal arbejde med det og det'«.

Det er dog klart for mig, at vi skal have fundet en model, som ikke får nogen til at synes, at de spilder deres tid. Derfor har jeg nedsat en arbejdsgruppe om afbureaukratisering af folkeskolen, som netop i denne tid overvejer spørgsmålet om kravene til elevplaner. Referater fra mine samtaler med lærere og de kommende besøg kan alle ses på uvm.dk under »Afbureaukratisering«.