Debat

Perspektivet – en ny dagsorden for folkeskolen

Arbejdstid.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»I de kommuner, hvor aftalen indføres, vil den bidrage til at udvikle folkeskolen som en attraktiv kommunal arbejdsplads, hvor lærerne respekteres og værdsættes for den afgørende samfundsopgave, de løser, og hvor ledelsen har rum til at lede - til at sætte mål og rammer, til at prioritere og vise vej for lærernes selvstændige professionelle virke. Med dette kulturbrud vil folkeskolen kunne styrkes som en vidensinstitution i et videnssamfund«. Sådan skriver KL's chefforhandler, borgmester Mads Lebech, i »Danske Kommuner« om det aftaleresultat, som et stort flertal nu har godkendt ved urafstemningen.

Mads Lebech har fuldkommen ret. Efter en årrække, hvor parterne har stået langt fra hinanden i arbejdstidsspørgsmålet, er der tale om et afgørende gennembrud. Nu handler det om, hvordan der kan følges op på den fælles forståelse og de gode intentioner - i praksis.

I første omgang skal den principielle enighed udmøntes i en konkret aftaletekst. Herefter skal der gang i forhandlinger mellem samtlige kredse og kommuner med henblik på den lokale aftaleindgåelse. Det bliver en stor udfordring for aftaleparterne at give kredse og kommuner redskaber til at blive klædt på til disse forhandlinger. Til gengæld får kredse og kommuner mulighed for at sætte fokus på lærernes ansvar og professionalisme, at afskaffe bureaukratiet, at sikre den nødvendige fleksibilitet og - ikke mindst - at skabe større engagement og arbejdsglæde.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Dette er et kulturbrud, som har langt videre perspektiver. For også undervisningsministeren, Folketinget og alle andre parter omkring folkeskolen bør bakke op og medvirke til at flytte fokus fra centralt fastsat kontrol og over på den afgørende betydning, som lærernes og ledernes professionelle ansvar har for udvikling og kvalitet i undervisningen.

Hvis det bliver udgangspunktet for den generelle skolepolitik, kan overenskomstparternes konstruktive dialog og nytænkning blive første skridt til at styrke lærerfagets status, øge rekrutteringen og skabe ny respekt om folkeskolens afgørende rolle for det enkelte barns udvikling og for samfundet.

Forløbet af aftaleforhandlingerne har styrket Danmarks Lærerforenings politiske status som følge af vores gennemslagskraft i et meget vanskeligt forhandlingsforløb. Det er nu, vi skal udnytte den position og den enighed, der er opnået, til at sætte en helt ny dagsorden for folkeskolen og for lærerarbejdet.