Debat

Flekstid i skolen

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kan man nu være sikker på, at erhvervslivet som helhed er indstillet på at indrette arbejdet efter de unge menneskers luner?

Det er nok rigtigt, at elever lærer bedst, hvis man retter ind efter deres døgnrytme, men kan man, og bør man, indrette hele samfundet efter, hvor vågen man er for eksempel klokken otte om morgenen (Folkeskolen nummer 20).

Jeg mindes, at jeg skulle op klokken kvarter i fem om morgenen. Jo, mælken blev hentet klokken seks præcis, og ved den tid skulle malkningen være overstået, om man så var vågen eller ej. Min døgnrytme var ikke ved fuld bevidsthed klokken kvarter i fem, men jeg blev aldrig spurgt. Det var en ganske naturlig ting.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Jeg mente, at jeg var havnet i Paradisets Have, da jeg først skulle møde klokken otte på skolen.

Jeg vågner for øvrigt stadig klokken halv syv, selv om jeg for nærværende kunne sove, så længe jeg har lyst. Jeg tror ikke, at man gør de unge mennesker nogen tjeneste ved at lade dem møde forskudt. Hvordan i alverden skulle man kunne give samme undervisning med start på for eksempel tre forskellige tidspunkter?

Yderligere skulle alle undervisningsinstitutioner indrettes på den måde. Det ville blive meget dyrt. Man skulle så efterfølgende omkalfatre hele erhvervslivet og få dem til at påbegynde arbejdet på eksempelvis tre forskellige tidspunkter.

Var det mon ikke en bedre ide at træne de unge til at møde på et bestemt tidspunkt. At lære dem en smule selvdisciplin? Selve starttidspunktet kunne man altid diskutere.

Men det ville nok være til fordel for samfundet, hvis man nøjedes med én mødetid. Man skal ikke altid indrette alt efter eleverne. De skal også lære, at der er visse ting, som man forventer af dem.

Frafaldet på ungdomsuddannelserne skyldes ikke døgnrytmen, men mere dovenskab, forkælelse og uvidenhed.