Musiklærere skal have noget at byde på

Engagement skal der til, hvis musikundervisningen i folkeskolen skal fungere

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Det kræver sin mand at være musiklærer«, siger Anders Jacobsen, lærer på Utterslev Skole i musik og matematik.

»Man skal have masser af overskud, og man skal brænde for det«.

På Utterslev Skole mangler de musiklærere, for færre og færre vælger musik, og mange skoler giver ikke faget den fremtrædende plads, det har på Utterslev Skole.

I musikundervisning skal der være plads til det uventede, så læreren skal altid have noget i baghånden. Det stiller store krav til forberedelsen. Musiklæreren skal have noget at byde på, fastslår Anders Jacobsen, det nytter ikke at sidde og spille forkert, det giver ikke respekt. Derfor skal musiklærere være faguddannede.

»Musik er et unikt fag. Det styrker vigtige kompetencer som samarbejde, tolerance og ansvar. Glæden følger med og smitter af på alle skolens aktiviteter«, siger han.

Derfor har Anders Jacobsen svært ved at forstå undervisningsministeren.

»Bertel Haarder er så glad for morgensang, at man skulle tro, han selv havde opfundet det«, smiler han. Alligevel får musik ikke de resurser, der er brug for. Musikundervisningens store potentiale ryger på gulvet, hvis faget ikke bliver værdsat. Anerkendelse skal der til, hvis musik skal være et attraktivt fag for både børn og kommende musiklærere.

Geske Lilsig