Folkeskolereform
0   553

Kritik af reformplaner om lange skoledage

I morgen kommer regeringen efter al forventning med det længe ventede udspil til en folkeskolereform. Ideen med de længere skoledage møder kritik fra flere sider.

Når regeringen i morgen fremlægger udspillet til den nye folkeskolereform, bliver det formodentlig med et forslag om at sætte skoledagen op for alle elever, så indskoling, mellemtrin og udskoling skal have henholdsvis 30, 35 og 37 timer ugentligt.

Topstyring dømmer reformen til fiasko
Men de lange skoledage møder hård kritik, blandt andet fra Københavns Lærerforening og Landsforeningen For Socialpædagoger, hvis formænd har sendt et åbent brev til de københavnske borgmestre. I brevet opfordrer de borgmestrene til at kæmpe imod de lange skoledage, fordi de ikke mener, det vil have en gavnlig, faglig effekt for eleverne. De to formænd mener, det vil kvæle fritidshjemmene og tvinge pædagogerne til at medvirke i skoleaktiviteter, de ikke selv ønsker.

Artiklen fortsætter under banneret

Derudover kritiserer de regeringen og KL for en ødelæggende topstyring, hvor de uden mulighed for reel forhandling har planlagt facit i OK13. Lærere og pædagoger er hverken blevet inddraget eller ansvarliggjort, og når man fra regering og KL's side bestemmer, at de to faggrupper skal betale for reformen ved ændrede arbejdsforhold, vurderer Københavns Lærerforening og Landsforeningen For Socialpædagoger, at reformen er dømt til at blive en fiasko. De opfordrer derfor borgmestrene til at sige fra overfor regeringen og KL's projekt.

LA: Børn institutionaliseres for meget
Også Liberal Alliances børne- og undervisningsordfører Merete Riisager stiller sig skeptisk over for de lange skoledage.

"Heldagsskole betyder i virkeligheden, at man vil institutionalisere børn i langt højere grad end i dag, og at man vil lægge bånd på deres tid i en grad, som ingen af os voksne vil bryde sig om. Børnene får færre muligheder for at være sammen med deres forældre eller gå til fodbold, mens det er lyst", siger hun.

Merete Riisager opfordrer i stedet regeringen til at tage ved lære af de danske friskoler, som opnår gode resultater ved blandt andet at belønne dygtige lærere og sætte højere standarder for faglighed.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ