Forskning Idræt
0   874

Nyt ph.d.-projekt skal sikre god idrætsundervisning for alle

Adjunkt på UC Syd Mette Munk Jensen vil i sit ph.d.-projekt undersøge, hvorfor nogle elever bliver ekskluderet i idrætsundervisningen. Målet er at udforme undervisningsforløb, der skal inkludere alle elever i idrætsundervisningen.

Inspirationen til ph.d.-projektet har Mette Munk Jensen blandt andet fundet gennem sit arbejde med rapporten 'Status på idrætsfaget 2011' - også kaldet SPIF-rapporten, som hun har lavet med kollegaen Jesper von Seelen, der netop har forsvaret sin egen ph.d.-afhandling.

"Når vi interviewede lærerne, gav mange af dem udtryk for, at det var svært at inkludere både de idrætsstærke og -svage elever i undervisningen. Hvis lærerne skabte rammer, der tilgodeså de mere usikre elever, så mødte de modstand fra de dygtige elever", siger Mette Munk Jensen.

 

Kort om Ph.d.-projektet

Mette Munk Jensens ph.d.-projekt "Idræt som inklusion i den danske folkeskole - et multiple casestudie til identifikation og udvikling af en inkluderende idrætsundervisning" fokuserer på, at idrætsfagets praktiske og kropslige dimension udgør en særlig arena for inklusion.
Flere forhold indikerer dog, at ikke alle elever er inkluderet i idrætsundervisningen. Gennem et kvalitativt multiple case studie er formålet at styrke den idrætspædagogiske og -didaktiske viden om inklusions- og eksklusionsprocesser i en skoleidrætssammenhæng.

De dygtige elever havde ofte en forventning om, at idrætsundervisningen lignede det, de kendte ude fra idrætsforeningerne, fortæller hun.

Artiklen fortsætter under banneret

"Vi var jo godt klar over, at der var elever, som blev ekskluderet i idrætsundervisningen, men SPIF-rapporten gav for første gang dokumentation for, at der var denne her polarisering i undervisningen."

Skal give lærerne konkrete værktøjer
Ud over SPIF-rapporten, tager Mette Munk Jensen også udgangspunkt i international forskning og nogle af erfaringerne fra kollegaen Jesper von Seelens ph.d.-afhandling.

"Vi har arbejdet tæt sammen i de her år, hvor han har skrevet sin ph.d. Så jeg ser gerne, at min ph.d. bygger videre på nogle af de ting, han også har beskæftiget sig med. Han har peget på nogle faktorer, som spiller ind. Jeg vil gerne komme med en løsning med deciderede undervisningsforløb, der understøtter, at alle elever i en klasse deltager aktivt i idrætsundervisningen", fortæller Mette Munk Jensen.

Løsninger skal afprøves i praksis
Det praktiske arbejde med casestudierne kommer til at forløbe i to faser. Første fase er at kortlægge de mekanismer, der fører til eksklusion, og finde ud af, hvilke elever som bliver ekskluderet. Det skal ske både gennem interview, men også ved observationer - blandt andet af de elever, der bidrager til eksklusionen.

"Fra SPIF-rapporten ved vi, at det primært er piger, som bliver ekskluderet i idrætsundervisningen, men derudover mangler der viden om, hvilke elever det specifikt er, der trækker sig", fortæller Mette Munk Jensen.

Erfaringerne fra første fase kan give viden om, hvilke forskellige idrætsdidaktiske og -pædagogiske modeller, som kan afhjælpe problemerne. I anden fase af casestudieforløbet vil Mette Munk Jensen så afprøve de pågældende løsningsmodeller i forsøgsskolernes idrætsundervisning.

"Ph.d.-projektet er meget praksisorienteret, og jeg forventer at kunne komme med nogle tidlige bud på, hvad der virker i løbet af et par år. Men de afgørende konklusioner kommer først om godt tre år, når jeg skal forsvare ph.d.'en."


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Idrætsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.081 andre er allerede tilmeldt

Ernæring og sundhedsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for madkundskab, sundhed og ernæring. I samarbejde med Foreningen for madkundskab.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
746 andre er allerede tilmeldt