Debat

I dag er det alle børns fødselsdag

I dag fylder Børnekonventionen 23 år. En engelsk undersøgelse har vist, at skoler, hvor konventionen er en del af den daglige undervisning, har elimineret mobning og forbedret trivslen markant. Det kan måske være et budskab, der kan inspirere nogle lærere til at inddrage børns rettigheder i undervisningen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg er reservemor til en ung mand. Han blev født af en psykisk syg mor og er vokset op i en verden, som burde være forbudt for alle under 18. Inden han var fyldt to år, havde han stiftet bekendtskab med tre forskellige plejefamilier, og længe før han blev 18, var han flyttet ud af alle tænkelige familieforhold og anbragt i et bofællesskab for halvkriminelle børn og unge.

Resten giver sig selv. Flere år i ustabile situationer uden mål. Ingen lejlighed, intet job, ingen uddannelse. Men derimod en daglig kamp for ikke at bukke under og for at skabe sig et værdigt liv på den rigtige side af loven.
Så længe der findes bare et enkelt barn, som har brug for særlig omsorg som den unge fyr, jeg kender, så længe er der brug for særlige rettigheder for børn. Og vi ved jo med 100 procent sikkerhed, at det tilfælde, jeg her beskriver, langt fra er enestående.

I dag er det 23 år siden, at børn fik papir på, at de har ret til beskyttelse, omsorg og udvikling. Det skete den 20. november 1989, da FNs generalforsamling vedtog Børnekonventionen. Den dag blev det besluttet, at vi voksne, hvad enten vi er forældre, myndighedspersoner, skolelærere eller politikere skal være med til at sikre alle børn et godt liv. Det er vores ansvar som voksne.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Børn skal vide, at vi har det ansvar. De skal vide, at der findes nedskrevne rettigheder, som de kan hævde, hvis de føler sig krænkede og oplever, at ingen voksne vil påtage sig ansvaret. For børn, der kender deres rettigheder, står stærkere.

I UNICEF Danmark fejrer vi Børnekonventionens fødselsdag med pomp og pragt. For os er det en festdag, og vi gør alt, hvad der står i vores magt for at oplyse børn om deres rettigheder. I Danmark har kun godt 10 procent af børnene et godt kendskab til konventionen, og det tal er alt for lavt. Vi kan sagtens gøre det bedre, men det kræver, at vi er flere, der hjælpes ad. En engelsk undersøgelse har vist, at skoler, hvor konventionen er en del af den daglige undervisning, har elimineret mobning og forbedret trivslen markant. Det kan måske være et budskab, der kan inspirere nogle lærere til at inddrage børns rettigheder i undervisningen.

Lad dette være en invitation til Børnekonventionens fødselsdag, en dag, der bør være en fest for ALLE børn. Lad os fejre den sammen. Pædagoger, skolelærere, sagsbehandlere, børnelæger og alle andre, der arbejder med børn. Lad os fortælle børnene om deres rettigheder, og hvordan de kan hævdes. Måske kan det betyde, at færre børn i fremtiden får en barndom, der er uegnet for børn.