Bjørn Hansen, DLF, undrer sig over, hvorfor ministerens prioritering af forsøgs- og udviklingsprojekter behøver at udelukke en plads i budgettet til en pulje, som støtter op om fagenes udvikling.

DLF til Antorini: Fagenes udvikling svækkes, hvis tilskud forsvinder

Bjørn Hansen, formand for skole- og uddannelsespolitisk udvalg i Danmarks Lærerforening forstår ikke, hvorfor børne- og undervisningsminister Christine Antorini vil fjerne en mindre pulje, som gør det muligt for lærere at komme på fagspecifikke kurser. Ifølge ham bliver konsekvensen, at fagenes udvikling svækkes.

Publiceret

Sådan bruger faglige foreningerpuljen

Faglige foreninger indtil nu haft mulighed for at søgeundervisningsministeriets om tilskud til underskudsdækning. Puljenfungerer som et økonomisk sikkerhedsnet for de faglige foreninger.Den gør, at foreningerne tør kaste sig ud i at arrangerelandsdækkende fagfaglige kurser.

I 2011 søgte Danmarks Sløjdlærerforening og DanmarksHåndarbejdslærerforening om tilskud til underskudsdækning til deresto årlige fælles konferencer.

Til forårskonferencen "Tilbage til fremtiden" fik foreningernebevilget 42.965 kr. Heraf brugte de 40.567 kroner af detbevilligede tilskud, svarende til 94 procent.

Til efterårskonferencen "FusionsBoxen - styrk skolen i praksis"fik foreningerne bevilliget 6.890 kroner. Heraf brugte de 1.822kroner af det bevilligede tilskud, svarende til 26 procent.

Bliver regeringens finanslovsforslag for 2013 vedtaget,forsvinder puljen, og de faglige foreninger vil ikke længere kunnesøge om tilskud til underskudsdækning af kurser.

Kilde: Ministeriet for Børn og Undervisning

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Når regeringen satser på, at lærernes faglighed skal styrkes, så sker det blandt andet igennem de faglige foreningers kurser. Det er her man diskuterer udviklingen af faget", siger Bjørn Hansen, formand for skole- og uddannelsespolitisk udvalg i Danmarks Lærerforening. Derfor undrer det ham, at regeringen fra 2013 vil fjerne underskudsdækningen for de faglige foreningers kurser. Puljen, som ligger under Undervisningsministeriets forsøgs- og udviklingsmidler, er på én million kroner. Det er dog langt fra alle pengene, som bliver brugt, for ofte ender arrangementet med at løbe rundt økonomisk, så foreningen slet ikke får brug for den bevilgede underskudsgaranti. (se eksempel i faktaboks).

Små faglige foreninger frygter lukning

I 2010 og 2011 anvendte de faglige foreninger godt halvdelen af det bevilligede tilskud.

Antorini: Vi skal bruge pengene mere strategisk Og selvom det reelt koster under en million kroner på at give de faglige foreninger et økonomisk sikkerhedsnet, så ønsker Christine Antorini nu at prioritere pengene anderledes. Hun vil satse på forsøgs- og udviklingsprojekter fremfor lærerkurser.

"Det er vigtigt, at de aktiviteter, vi støtter med forsøgs- og udviklingsmidlerne, kommer så mange som muligt til gode. Derfor nedsatte jeg en rådgivningsgruppe, der har givet nye retningslinjer for ministeriets arbejde med forsøgs-og udviklingsprojekter", lyder Christine Antorinis forklaring til folkeskolen.dk. "Vi skal bruge vores penge mere strategisk og med fokus på, hvad der virker, og hvad der ikke virker. På den måde kan vi skabe det bedst mulige grundlag for udviklingen af vores dag- og uddannelsestilbud", siger hun.

Der burde være plads til begge dele Det undrer Bjørn Hansen, hvorfor ministerens prioritering af konkrete forsøgs- og udviklingsprojekter behøver at udelukke en plads i budgettet til puljen for tilskud til underskudsdækning for de faglige foreninger. "Jeg kan godt forstå, at ministeriet skal prioritere sine midler. Men når det i realiteten handler om cirka en halv million kroner årligt, så er vi nede i småbeløb. Der burde være plads til begge dele i budgettet", siger han.

"De faglige foreningers kurser er netop der, hvor lærerne på tværs af landet kan diskutere nye muligheder for at udvikle faget. Hvis den mulighed forsvinder, så er der ingen tvivl om, at der er en række faglige foreninger, som ikke længere kan løfte den opgave".

Lærernes kurser i faglige foreninger er truet