Anmeldelse

Motion i klassen

Motion i klassen

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Dette projekt fra Københavns Kommune har mange spændende perspektiver, når det gælder udviklingen af bevægelse i skolen. Materialet fremstår som et godt opslagsværk, hvor man i meget stor udstrækning kan hente ideer og inspiration, når man skal sætte fokus på motion og bevægelse i klassen.

Fakta:

Titel: Motion i klassen

Type: Diverse

Forlag: Københavns Kommune

Materialet tager sit udgangspunkt i at skabe bevægelsesmuligheder i en række fag i folkeskolen, således at der er mulighed for at skabe fagfaglige og tværfaglige dimensioner, der kan udvikle nytænkning i fagene. Der sættes fokus på at integrere idræt, krop og bevægelse som en fast del af skolens hverdag - også i undervisningen.

Ideerne i mappen er delt op i fagene historie, tysk, engelsk, dansk og matematik. Derudover har hver bevægelsesopgave en afsnitsinddeling med overskrifterne: Klassetrin, materialer, fremgangsmåder, variation og progression, trinmål. Dette gør det let og overskueligt at bruge materialet i undervisningen.

Mappen har mange muligheder, og de enkelte opgaver er velformulerede og nemme at gå i gang med sammen med eleverne. Den kan også bruges i forbindelse med emneuger eller i tværfaglige forløb, hvor krop, bevægelse og motion sættes i relation til de boglige fag i skolen. Der sættes fokus på klassetrin, formål, organisering og aktiviteter, så man kan hente konkret inspiration til tværfaglighed. Sidst er der forslag til forskellige testmuligheder i forhold til krop og motion, for eksempel test af styrke, balance eller kondition.

Mappen anbefales bestemt til alle skoler og bør være en naturlig del af lærerbiblioteket på skolen.