Ejerslykkeskolen i Odense vil gerne opdele eleverne ud fra etnisk baggrund for at tiltrække flere etnisk danske elever til skolen

Ejerslykkeskolen ønsker rene tosprogsklasser

Odense-skolen overvejer at opdele eleverne på udvalgte årgange ud fra deres etniske baggrund. Formålet med de opdelte klasser er at holde på de etnisk danske elever. DLF-formand Anders Bondo Christensen synes, det er fint at udfordrede skoler afprøver nye løsninger.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På Ejerslykkeskolen i Odense er 55 procent af eleverne tosprogede - i de mindste klasser er andelen dog markant højere. For at fastholde og tiltrække flere etnisk danske elever til skolen, har skolebestyrelsen sendt et forslag til Odense Kommunes skoleforvaltning om opdeling af eleverne ud fra etnisk baggrund.

Ikke ulovligt Opdelingen bryder med skolens princip om balance mellem køn, social og etnisk baggrund. Det erkender skolebestyrelsesformanden Peter Julius.

"Men jeg ved fra vores etnisk danske familier, at vi ikke kan få opbakning til klasser med kun få etnisk danske elever, og så har vi ikke noget valg", siger han til Fyens Stiftstidende lørdag.

Taskforce: Lav individuelt samarbejde med forældre til tosprogede

Det er ikke ulovligt at danne klasser, som udelukkende består af henholdsvis etnisk danske eller tosprogede elever. Men Ministeriet for Børn og Undervisning påpeger, at en skole skal præsentere meget stærke pædagogiske begrundelser for at få lov til at gøre det.

Der er brug for initiativer Formand for Danmarks Lærerforening Anders Bondo Christensen mener, det er på tide med initiativer på skolerne, hvis de etnisk danske elever skal tiltrækkes.

"Det er ikke en ønskelig situation, men man kan være nødt til at dele eleverne op for at genvinde de etnisk danske forældres tryghed og opbakning. Hvis alternativet er, at der slet ingen danske elever er, kan man sidde tilbage med alle sine fine principper, men et endnu dårligere resultat. Så jeg synes, det er fint, at skoler med store udfordringer på for eksempel tosprogsområdet får lov til at afprøve nye løsninger for at vende udviklingen", siger han til folkeskolen.dk.

Skoleleder meldt for racisme

Han lægger desuden vægt på, at Ejerslykkeskolens ledelse virker meget opmærksom på de eventuelle udfordringer, ordningen kan medføre. Han mener ikke, ordningen vil blive et problem - hverken for lærere eller elever i de rene tosprogsklasser.