Sådan har resultaterne udviklet sig over tre test-år i fysik/kemi, 8. klasse

Danske elevers testresultater i dansk og matematik stryger i vejret

For tredje gang har Ministeriet for Børn og Undervisning opgjort den såkaldte nationale præstationsprofil – altså landsresultatet i de nationale test. Der er stort set fremgang over hele linjen med geografi som den markante undtagelse.

Publiceret

MED 2010 SOM INDEX 100

er landsresultatet i 2012:

  • læsning, 2. klasse 110
  • læsning, 4. klasse 104
  • læsning, 6. klasse 110
  • læsning, 8. klasse 114
  • matematik, 3. klasse 102
  • matematik, 6. klasse 108
  • engelsk 7. klasse 108
  • biologi, 8. klasse 100

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Landsresultaterne viser, at det går den rigtige vej. Men vi skal være forsigtige med at konkludere på så få målinger. Udviklingen af folkeskolen er et langt og sejt træk", understreger børne- og undervisningsminister Christine Antorini.

Det første år, hvor alle ti nationale test blev gennemført, var 2010. Især læsetesten for de alleryngste elever i 2. klasse blev stærkt kritiseret af lærerne - børnene havde svært ved at forstå både det adaptive princip i testen og de enkelte opgaver.

Lærere dumper læsetest

Men netop i 2. klasses læsning har fremgangen været markant. Testresultaterne fra 2010 er sat til index 100, og her er resultaterne nu steget til index 106 i tekstforståelse, 110 i sprogforståelse og 112 i afkodning.

Allermest markant er læsefremgangen i 8. klasse med index 122 i afkodning og index 114 samlet set over de tre profilområder. I geografi er resultaterne på linje med det første år, og i biologi, 8. klasse, har eleverne med index 98 i gennemsnit klaret sig dårligere end i 2010.

Det kan handle om tilvænning

Landsresultaterne er et gennemsnit af alle folkeskoleelevers resultat i de ti obligatoriske nationale test. I sin præsentation af resultater siger ministeriet, at den overordnede fremgang i testresultaterne for 2012 kan være udtryk for, at eleverne er blevet fagligt dygtigere, men at det ikke kan afvises, at en vis tilvænning til testopgavernes format også har betydning. For med sikkerhed at kunne tale om en generel udvikling vil det være nødvendigt at følge udviklingen over flere år.

Forventelig fremgang i nationale test

De nationale test skal evalueres næste år.

Læs mere

National præstationsprofil