Find arbejdsdagens tidsrøvere

Tag kampen op mod de mange måder at spilde tiden på, som de fleste kender alt for godt fra deres arbejdsliv.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Slår arbejdstiden ikke til, kan det være en god ide at undersøge hvorfor. På den måde kan du få et overblik over, hvor der skal sættes ind for at bekæmpe en væsentlig årsag til stress og jag: De 17 slemme tidsrøvere.

Udfyld listen og find ud af, om det er dig, din arbejdsgiver eller jer begge, der skal tage sig sammen for at give dig et bedre arbejdsliv.

Tidsrøvere i min arbejdsdag:

Dårlig struktur

Min skyld: □
Arbejdsgiverens skyld: □

Dårlig planlægning

Min skyld: □
Arbejdsgiverens skyld: □

Hyppige afbrydelser

Min skyld: □
Arbejdsgiverens skyld: □

Mangelfuld uddelegering af opgaver

Min skyld: □
Arbejdsgiverens skyld: □

Udskydelser til i morgen

Min skyld: □
Arbejdsgiverens skyld: □

Manglende selvdisciplin

Min skyld: □
Arbejdsgiverens skyld: □

Manglende evne til at sige nej

Min skyld: □
Arbejdsgiverens skyld: □

For mange og lange møder

Min skyld: □
Arbejdsgiverens skyld: □

Uafsluttede opgaver

Min skyld: □
Arbejdsgiverens skyld: □

For meget social snak

Min skyld: □
Arbejdsgiverens skyld: □

Uklar ansvarsfordeling

Min skyld: □
Arbejdsgiverens skyld: □

Dårlig kommunikation på arbejdspladsen

Min skyld: □
Arbejdsgiverens skyld: □

For optimistisk med hensyn til tid

Min skyld: □
Arbejdsgiverens skyld: □

Fortabelse i detaljer

Min skyld: □
Arbejdsgiverens skyld: □

Manglende motivation

Min skyld: □
Arbejdsgiverens skyld: □

Manglende koncentration

Min skyld: □
Arbejdsgiverens skyld: □

Teknisk bøvl

Min skyld: □
Arbejdsgiverens skyld: □

Hvis du arbejder på en skole eller en anden arbejdsplads, hvor man samarbejder tæt, kan det være en god ide at snakke tidsrøverne igennem med dine kolleger og måske blive enige om i fællesskab at gøre noget ved nogen af dem.

De 17 tidsrøvere er hentet fra »Orden i Kaos. Få styr på arbejdsdagen og forebyg stress«. Det er en ny bog, hvor forfatterne Kurt Strand og Michael Kongsstad trin for trin gennemgår en række enkle værktøjer, som de fleste kan have nytte af, og hvor ni såkaldte vidensarbejdere fortæller om deres praktiske erfaringer med værktøjerne og de positive effekter, de har haft på deres arbejdsliv.