Forskning

Forsøg med nye rammer for naturfag

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Universe Fonden har sammen med praktikere fra skoleverdenen udviklet et nyt koncept for indretning af naturfagslokaler, som skal skabe bedre rum for naturfagsundervisning. Konceptet er afprøvet i naturfagsparken Danfoss Universe, hvor en række skoleklasser har brugt lokalerne, mens forskere har set på, hvad de nye rammer gør for elevernes engagement og koncentration.

Evalueringen viser tydelige tegn på, at de nye rammer gjorde eleverne bedre i stand til at koncentrere sig om opgaverne.

»Man skal tænke sin undervisning på en meget anderledes måde. De fleste fysiklokaler i dag er jo bygget op med et auditorium og et forsøgslaboratorium (…) og så sidder man på sin flade på den ene side og er aktiv med forsøg på den anden side. Og den del skal jo tænkes fuldstændig om«, har en lærer bemærket om den traditionelle naturfagsundervisning under evalueringen af faciliteterne i Danfoss Universe.

Lokalerne kan også bruges som showroom for skoleledere, skoleforvaltninger og andre, der har brug for inspiration til, hvordan de kan forbedre rammerne for naturfagsundervisningen på skolerne.

Læs mere via linket til højre.

 

Læs mere