Politikere bøjer sig for protester

Hvidovre Kommune vil alligevel ikke gå op på 30 timer i indskolingen

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De små elever i Hvidovre skal alligevel ikke gå i skole i 30 timer om ugen. Kommunens politikere har lyttet til de voldsomme protester fra lærere, pædagoger og forældre og lander nu på 25 timer i indskolingen. Det er mellem to og fem timer mere end i dag på de fire klassetrin.

'At gå fra 20 til 30 timer på én gang er ikke noget, vi bare lige gør. Det viser de cirka 60 høringssvar, vi har fået. De peger alle i samme retning, og det har vi nu lyttet til', siger Peter Larsen, der sidder i Hvidovre Byråd for Socialdemokratiet. Desuden er han skoleleder på Risbjergskolen i Hvidovre.

Modellen med 30 ugentlige lektioner blev skabt i et forlig mellem Socialdemokratiet, Venstre, Det Konservative Folkeparti og Dansk Folkeparti. Det skete i huj og hast under budgetforhandlingerne i efteråret, så politikerne tog sig ikke tid til at spørge forældre, pædagoger og lærere til råds. Det fik dem til at protestere voldsomt. Forældrene var bange for, at eleverne ville få for lidt tid til at lege.

Ud over den manglende indflydelse var Flemming Ernst, formand for Hvidovre Lærerforening, utilfreds med, at lærertimerne ikke længere skulle tildeles per elev, men per klasse. Det ville gå ud over deletimerne og timer med to lærere til at undervise. Men også den del af modellen er byrådet gået bort fra, så antallet af elever skal fortsat afgøre, hvor mange lærertimer den enkelte klasse skal have.

'En gennemsnitsklasse med 23-24 elever får syv ugentlige timer med to lærere. Dertil kommer, at pædagogerne fortsat skal være med i undervisningen, som det også var tanken i modellen med de 30 timer', siger Flemming Ernst. Han har ikke noget imod, at der deltager pædagoger i undervisningen, så længe det ikke går ud over antallet af lærere.

'Det gjorde der i den model, politikerne har ændret. Men nu skal pædagogerne være der ud over lærerne, så eleverne får to personer omkring sig i langt flere timer end hidtil. Det er vi godt tilfredse med', siger Flemming Ernst.

Han glæder sig også over, at politikerne har sat flere penge af til undervisningsmidler og ekskursioner. Samtidig er der udarbejdet et stort kompendium med forslag til, hvad der skal ske i indskolingen.

'Det ser ud til, at vi får mulighed for at lave god undervisning', siger lærerkredsformanden.

Den nye indskoling træder i kraft til august. De mange høringssvar anbefalede ellers politikerne at vente et år med at gå op på 25 timer.

'Eleverne i en klasse skal kun møde én pædagog i skolen, men jeg frygter, det bliver svært at overholde det princip allerede til sommer. Det er ikke så ligetil at få pædagogernes arbejdstider til at passe, når de både skal åbne fritidshjem om morgenen og deltage i undervisningen i skolen', siger Flemming Ernst. Han mener også, at lærere og pædagoger bør have en chance for at lære hinanden at kende.

'Kommunen har afsat penge til fælles kurser om den nye indskoling. Her kan lærere og pædagoger lære hinandens kompetencer at kende, men kommunen kan næppe nå at afholde kurserne inden det nye skoleår', siger Flemming Ernst.

Den kritik er skoleleder Peter Larsen fra Socialdemokratiet ikke enig i.

'Alene på min skole skal vi ansætte seks nye lærere til 1. klasse. Samarbejdet vil altid først komme i gang efter sommerferien, så længe elevtallet stiger', siger Peter Larsen.

Over de næste seks-syv år stiger det samlede elevtal i Hvidovre Kommune med 1.100 elever.-Henrik Stanek er freelancejournalist