Udsatte børn marginaliseres i børnehaven

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er ikke nok at styrke den enkelte pædagogs kompetencer, hvis vi mener inklusion og integration alvorligt. Daginstitutioner medvirker utilsigtet til at marginalisere udsatte børn, og hvis det skal undgås, må man være offensiv på det politiske og organisatoriske niveau, lyder en af anbefalingerne i den første kortlægning fra Dansk Clearinghouse for uddannelsesforskning. Clearinghouse har for Danmarks Evalueringsinstitut kortlagt den vigtigste skandinaviske forskning inden for nul-seksårsområdet i 2006.

Review-panelet konstaterer også, at flertallet af forskningsrapporter fokuserer på pædagogerne, mens der er meget lidt forskning med fokus på børnene. Og panelet efterlyser desuden mere forskning i, hvilken betydning basale rammebetingelser i form af økonomi, resurser og fysiske rammer udgør for at kunne udvikle og sikre en ansvarlig og kvalificeret daginstitutionspraksis.

Forskningskortlægningen kan downloades både på www.eva.dk og på www.dpu.dk/clearinghouse og er omtalt i Danmarks Evalueringsinstituts nye publikation om nul-seksårsområdet, »Bakspejlet«