Blog
0   775

Den indre gnist

Abonner på nyt om Kost, motion og sundhed i dit personlige nyhedsbrev.


Den gode idrætstime skabes på baggrund af en mængde overvejelser, men lever i høj grad af engagerede idrætslærere

Den indre gnist.

Vi fødes med en taktil-kinæstetisk krop, der udvikles gennem livet i bevægelser via nysgerrighed og opmærksomhed, der giver en selvfornemmelse. Alt kommer af bevægelse og fra at have bevæget sig.

Så langt, så godt, men ovenstående kropsfænomenologiske sætninger fungerer nok bedst i den bedste verdener af alle. Idræt i folkeskolens overbygning kan se anderledes ud. Mens det motivationsmæssige som regel ikke er et tema i indskolings- og mellemtrinsidræt, så kan det være noget af en udfordring, hvis man skal tro på EVA-rapporter og opfølgninger samt adskillige producerede idrætsbacheloropgaver på læreruddannelsen. Overbygningselever (”ombygningseleverne”) har naturligt og biologisk set fokus på sig selv, og interessen går mest på, hvordan andre opfatter én, når man nu gør noget. For at undgå at udstille sig selv for meget, trækkes der så typisk i håndbremsen via forældre- eller selvfabrikerede fraværssedler, glemt idrætstøj, glemt håndklæde, ugentlige menstruationer, postulerede småskader eller blot demotiveret indstilling til faget.

Gode idrætsvaner, undervisningsdifferentiering, medbestemmelse og selvforvaltning har været nogle af de motivationsfremmende tiltag, som idrætslærere har anvendt med succes….ihvertfald så faget kan fungere. Eleverne fremhæver selv om idrætsfaget, at kammeratskab, konkurrence og velvære fremmer engagementet, samtidig med at udseendet kan forbedres, og at idræt er sundt.Endvidere nævner eleverne, at man skal lære noget, og at det skal være sjovt. Det betyder i min optik, at fagligt dygtige og alsidige idrætslærere er efterspurgte, og at engagementet, gnisten, begejstringen, glæden og det relationelle fra idrætslærernes side gerne må få plads.
Som uddanner af fremtidens idrætslærere oplever jeg ofte, at engagementet og begejstringen i timerne kommer, når jeg formår at stemme de studerende i situationen så godt, at de går ind i de lærende aktiviteter åbne, oplagte, udfordrende og legende med et nærvær så stærkt, at tid og overordnede refleksive og didaktiske overvejelser glemmes i øjeblikket. Disse øjeblikke, siger de studerende, huskes bedre end mål, middel og metode-snakkene.

I de rum skabes det brændstof, som idrætslærere skal køre på og motivere med. I latteren, i den animerede oftest højlydte kommunikeren i processen, i de udfordrende og skabende situationer, i de overraskende og innovative bevægelser, i de trygge og gode rammer for personlige relationer på tværs af interesser.

Idrætslærerens indre kerne består, efter min mening, bedst af erfarede, gode og reflekterede bevægelsesoplevelser, som med troværdig begejstring og engagement kommunikeres videre.

……. Og så er vi i virkeligheden ikke så langt fra de indledende kropsfænomenologiske betragtninger.










Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Ernæring og sundhedsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for madkundskab, sundhed og ernæring. I samarbejde med Foreningen for madkundskab.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
4.232 andre er allerede tilmeldt

Idrætsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
5.276 andre er allerede tilmeldt