Debat

Esbjerg kommune sparer helhedsskolen væk!

Efter 10 år med helhedsskole i 0. - 3. kl. i Esbjerg kommune er det slut fra næste skoleår.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.


Måske har det været under opsejling længe, men vi var mange, der ikke havde set det komme.
Derfor blev vi chokerede, da vi d. 13. september så forsiden af JV på opslagstavlen på lærerværelset:
Budget: Helhedsskolen er stendød.
- Måtte nærlæse: Hvad sker der? – er det en avis-and? En dårlig spøg? Det kan da ikke være sandt?

Imidlertid vedtog byrådet på sit møde fire dage senere de varslede besparelser, der bl.a. betyder nedlæggelse af helhedsskolen og afskaffelse af pædagoger som ’undervisningsassistenter ’ i de små klasser, hvor hver klasse har haft 5 timer om ugen, hvor der har været både en lærer og en pædagog i klassen.

Vi er bekymrede for vores skole - og for vores børn især.
Hvordan skal vi nu få mulighed for det sjove, det ekstra, det nødvendige, det uundværlige…..?
Det sjove:
Turene ud af huset, en tur ned til søen for at fange haletusser, ud at øve trafik, ture, vi kun kan komme på, når der er to voksne til at holde styr på tropperne.
Høstfesten, som er blevet en god tradition på skolen.
Det faglige:
At pædagogen sætter sig med den eller de elever, der har svært ved opgaverne, mens læreren tager sig af resten af klassen – eller omvendt.
Emneugerne, hvor pædagogerne trækker en stor del af læsset og medvirker til, at børnene undervises i mindre hold i værkstedsaktiviteterne.
Det sociale:
At klassens pædagog tager en snak med elever, der er kede af det eller har haft en konflikt, mens læreren underviser resten af klassen. Pædagogen har i øvrigt et større kendskab til elevernes sociale udvikling via sit arbejde med dem i SFO, ligesom de har tættere kontakt til forældrene og herigennem er en vigtig sparringpartner for læreren.
Inklusionen:
Allersværest bliver det at undvære pædagogerne i forhold til inklusionsopgaven.
Vi har efterhånden en del elever, der er utilpassede til de krav, skolen stiller.
Uden pædagogerne til at tage dampen af kedlen, når den koger over, vil det gå ud over disse børn.
At det dermed også vil gå ud over de velfungerende børn i klassen, er indlysende.
Med den inklusionsopgave, vi står med, burde vi have flere pædagogtimer i klasserne, ikke færre.
Timetallet:
Med afskaffelsen af helhedsskolen skal vi ned på det vejledende timetal for 0., 1. og 2. klasse.
Det betyder, at disse klasser mister de lektioner, de har haft, for at nå op på 25 ugentlige lektioner.
Disse lektioner har vi på vores skole brugt til ekstra matematik og idræt.
Det er altså ikke legetimer, der bliver skåret væk. De forsvandt sidst, man sparede på Helhedsskolen.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Kommunen sparer en masse millioner på disse forringelser, har nogen regnet ud.
Har nogen spekuleret på, hvad disse besparelser koster på længere sigt?
Vi er stærkt bekymrede på børnenes og skolens vegne.

Mvh.
Indskolingen på Bryndum skole, Esbjerg.