Anmeldelse Matematik
0   859

Fin bog om matematik for børn med særlige bebov

Bogen giver et godt afsæt for differentiering af matematikundervisningen. Især afsnittet om børn med særlige forudsætninger er stærkt.

My

Fakta


Titel
My

Forfatter
Jeppe Skott, Kristine Jess, Hans Christian Hansen

ISBN
9788759317044

Pris
98

Sider
141

Serie
Matematik for lærerstuderende

Forlag
Samfundslitteratur

Bogen ”My” er udkommet i en ny og forbedret udgave. Den tager fat på elever med særlige behov, som her dækker over både elever med matematikvanskeligheder, dem med særlige forudsætninger inden for matematikken og tosprogede.

Artiklen fortsætter under banneret

Hvor især matematikvanskeligheder tidligere var omtalt på forholdsvis få sider i pensum for lærerstuderende, har området sammen med de andre de senere år fået større bevågenhed i undervisningen i linjefaget matematik. Og det er der god grund til. Bogen indledes med en gennemgang af diagnoser og årsager til matematikvanskeligheder efterfulgt af afsnit om undervisning af elever med matematikvanskeligheder med eksempler på, hvordan det kan gribes an.

I en bog med et begrænset sidetal bliver det selvfølgelig forholdsvis korte beskrivelser over de forskellige områder, og den interesserede læser kan finde megen god uddybning i den udførlige litteraturliste. Det er glædeligt, at man tager fat på problematikken om tosprogede og elever med særlige forudsætninger. Sidstnævnte afsnit er umiddelbart det afsnit, der står stærkest, måske fordi der først rigtig er taget hul på det de senere år.

Bogen beskriver fint forskellige forsøg og muligheder for at tilgodese de elever, der har særlige behov. Var der nogen, der sagde undervisningsdifferentiering?

Et udvidet kendskab til de metoder, der kan bruges til både den ene og den anden elevgruppe, kan i høj grad være med til at udvikle undervisningen. Måske er det de samme metoder blot med forskelligt matematisk indhold.

En fin lille bog, der uden tvivl giver den lærerstuderende et godt kendskab til forskellige områder, der skal medtænkes, når man underviser en klasse i matematik, og som kan hjælpe den erfarne lærer videre i arbejdet med at forbedre undervisningen for de omtalte elevgrupper.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.283 andre er allerede tilmeldt

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.034 andre er allerede tilmeldt

Lærerstuderendenetværket er for alle lærerstuderende samt andre med interessere for læreruddannelsen. I samarbejde med Lærerstuderendes Landskreds.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
357 andre er allerede tilmeldt