DLF
0   455

Lærerne sidder med i magtens centrum i Tanzania

Når Tanzanias nye forfatning snart skal skrives, er lærernes formand Yahaya Msulwa med ved bordet. Han er valgt som den eneste blandt 550 organisationsledere. Det viser, hvor langt Tanzania Teachers Union med hjælp fra danske lærere er kommet i vejen mod indflydelse.

En komite af 30 personer fra Tanzania og Zanzibar skal komme med deres bud på en ny forfatning. En af dem er generalsekretær i Tanzania Teachers Union (TTU) Yahaya Msulwa. Han er blevet udvalgt blandt 550 personer, som er foreslået af politi¬kere, religiøse institutioner, NGOer og andre interesseorganisationer.

Støtten fra DLF har hjulpet

Artiklen fortsætter under banneret

Danmarks Lærerforening har i samarbejde med Ulandssekretariatet støttet TTU siden 1998. Formålet har været at forbedre lærernes vilkår og styrke lærerorganisationernes indflydelse i samfundet. Udnævnelsen er et tegn på, at man er kommet et godt stykke af vejen, mener Flemming Sørensen, der er international konsulent for DLF og koordinator på projektet.
Han peger på udviklingen af et tillidsmandsystem som en af de helt store bedrifter, der har sikret TTU den politiske position, de har i dag. Systemet er meget lig det, vi kender i Danmark, og betyder reelt, at TTU er den mest velorganiserede faggruppe i Tanzania.
Næsten 20.000 tillidsmænd er blevet uddannet, hvilket sikrer, at stort set hver eneste skole i landet med 45 millioner indbyggere har en tillidsmand.


Tanzanianerne har tænkt langsigtet og økonomisk
TTU har også fået skabt et solidt økonomisk fundament. Tilbage i 1998, da DLF begyndte sit samarbejde med de østafrikanske lærere, var første udfordring at få medlemmer til at betale kontingent. I dag har organisationen kontorer i hver af landets 23 regioner. Bygningerne huser samtidig lokaler, som lejes ud. Det er derfor en god investering samtidig med, at TTU har sikret deres tilstedeværelse i hele landet. Næste skridt er at åbne en bank, så medlemmerne får bedre mulighed for at låne penge.
I det hele taget er der blevet tænkt meget langsigtet fra tanzaniernes side, forklarer Flemming Sørensen. De har været professionelle og fornuftige, hvilket har været med til at styrke organisationen.
Selv om DLF har spillet en afgørende rolle i udviklingen, hersker der ingen tvivl om, hvem der har gjort det hårde arbejde:
"En god fodboldtræner kan løfte et hold, men det er ikke ham, som laver målene og knokler rundt på banen. Det er tanzanierne selv, som har kæmpet og slidt for at nå, hvor de er i dag.

Danmarks Lærerforening har været engageret i udviklingssamarbejde siden 1982. 0,7 procent af foreningens budget er øremærket til international udvikling.

Journalist: Stine Hviid, Ulandsskretariatet

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ