0   73

Rigtig retning

Der er sket et kvantespring, i og med at vi har fået KL, og dermed kommunerne, med på vores idé om ny arbejdstidsaftale. KL har rykket sig fra at ville lederstyre alt i detaljer til nu at anerkende lærerens professionalisme som grundlaget for skolens kvalitet.

Det er et kvantespring i tankegang og signal fra KL.

Artiklen fortsætter under banneret

Det er meget glædeligt, og det kan få stor betydning for udviklingen af fremtidens folkeskole.

Det er aftalt, at der i hver enkelt kommune skal forhandles ny arbejdstidsaftale på et helt nyt grundlag. Hensigten er at skabe attraktive arbejdspladser: Lærerne skal respekteres og værdsættes, vi skal rekruttere og fastholde lærere og have sat fokus på kvalitet i undervisningen.

KL og lærerne er enige om, at vi skal have et opgør med timetælleriet. At vi skal have minimeret bureaukratiet. At lærerne skal have den nødvendige tid til at løse opgaven. Og at det er lærerne, der skal have ansvaret for den samlede undervisningsopgave.

Men der ligger endnu ikke en aftale, det er svagheden - kun en aftale om, at der skal forhandles mellem lærerkreds og kommune. Derfor bliver det ganske afgørende, at vi i foreningen følger op og gør implementeringen af en ny arbejdstidsaftale til et af de vigtigste fagpolitiske projekter i den kommende tid.

Løndelen i overenskomstforliget er ganske god. Den betyder to løntrin til alle, en forlængelse af lønforløbet med endnu en stigning efter 12 år. Vi er sikret lønstigninger, der betyder et indhug i efterslæbet i forhold til det private område. Det er positivt. Eneste tidsel, jeg ser på løndelen, er, at vi i 2010 har 1,25 procent lokal løn. Den havde jeg helst været foruden.

Vi er nået længere i den rigtige retning på flere områder. Alt i alt en særdeles god overenskomst, som jeg anbefaler at stemme ja til.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.218 andre er allerede tilmeldt