0   70

Ja til en god aftale

Vi har ikke fået alle vores krav opfyldt, men aftalens enkeltelementer peger i den rigtige retning.

Arbejdstid: Vi stillede krav om en central arbejdstidsaftale, det lykkedes ikke. Men vi fik en aftale om en principskitse til en professionsaftale, som kommuner og kredse er forpligtet på at forhandle om. Den bygger på de principper, som vi sammen opstillede på kongressen. Med udgangspunkt i principperne - og mine erfaringer om lokale KTO-professionsaftaler - vil det være muligt at indgå en lokal aftale om arbejdstid i langt de fleste kommuner.

Artiklen fortsætter under banneret

Vi har med denne aftale fået KL på rette vej med hensyn til en anden tænkning om arbejdstid. En aftale med et maksimalt undervisningstimetal, hvor lærerne har et professionelt råderum med ansvar for tilrettelæggelsen, udførelsen og prioriteringen af selve undervisningsopgaven. Vi fik ikke en central arbejdstidsaftale, men en central lokal aftale.

Løn: Vi stillede krav om en central lønaftale med generelle lønstigninger, højere begyndelsesløn til lærere på Ny Løn og et længere lønforløb. Vi fik to løntrin til lærerne på Ny Løn, et ekstra lønhop efter 12 års ansættelse og tillæg til de anciennitetslønnede.

Desværre fik vi decentrale lønmidler, men ikke i den udstrækning, som var KL's indstilling. Midlerne bliver organisationsopdelt og med udmøntningspligt. De lokale lønmidler har klar adresse til lønharmoniseringer, nye arbejdstidsaftaler og til nyuddannede lærere.

Samlet set en overenskomst med klækkeligt mere i lønposen og udsigt til at få flere professionsarbejdstidsaftaler.

Stem derfor ja.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
9.421 andre er allerede tilmeldt