Debat

Elever kan fritages for test

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Leif Plauborg problematiserer i Folkeskolen nummer 6 blandt andet, at en elev med talblindhed blev testet i de nationale test, og rejser nogle spørgsmål om testen i matematik.

Loven åbner mulighed for at fritage elever med særlige vanskeligheder fra test.

De it-baserede test er designet til at tilpasse sig elevens niveau undervejs, så både fagligt stærke og fagligt svage elever får passende udfordringer.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Hvis en lærer på forhånd ved, at en elev har store vanskeligheder i faget, skal læreren nøje overveje, om det er hensigtsmæssigt at lade eleven gennemføre testen ved brug af de hjælpemidler, eleven anvender i dagligdagen, eller om eleven skal fritages, fordi en gennemførelse ikke vil bidrage til kvalificering af den løbende evaluering.

Denne refleksion skal finde sted, hvad enten vanskelighederne er beskrevet i en diagnose eller er konstateret i forbindelse med den daglige undervisning.

Eleven, som anvender hjælpemidler til daglig, skal tilbydes at aflægge testen ved brug af disse. Det skal læreren i givet fald sørge for, og der skal ikke søges tilladelse.

Skolens leder træffer beslutning om fritagelse. Beslutningen træffes på baggrund af en pædagogisk-psykologisk udtalelse fra kommunen og efter aftale med elev og forældre. Hvis eleven fritages for testen, skal elevens udbytte af undervisningen evalueres på anden vis.

Den endelige test i matematik vil teste tre af de fire centrale kundskabs- og færdighedsområder inden for matematik, idet tal og algebra også bliver omfattet. Læreren skal tilgodese samtlige slut- og trinmål i sin evaluering og bør supplere med andre evalueringsværktøjer for at evaluere alle kundskaber og færdigheder.