Tosprogede elever klarer matematik-test godt

Eleverne i den nuværende 4. klasse på Ellekærskolen i Århus Vest klarer sig rigtig flot i matematiktest. Det kommer ikke bag på deres lærer Peter Müller, der har haft klassen i tre år i matematik.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Denne artikel er forkortet, efter at Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen har gjort redaktionen opmærksom på, at det ikke er tilladt at videreformidle testresultater

"Der er 17 elever i klassen, og deraf er der ingen etnisk danske elever. Flest elever er somaliske, arabiske, afghanske og vietnamesiske. Egentlig er den nationale test en anledning til at sige det, som jeg har vidst i mange år, nemlig at de tosprogede børn kan ligeså meget som de danske", siger Peter Müller, der også udvikler et matematikmateriale til indskolingen i samarbejde med en lærer fra Skåde Skole. Ellekærskolen har næsten hundrede procent tosprogede elever.

Elever og lærere bevidste om matematiksproget

Kritik af testene Peter Müller fortæller, at hans elever har klaret de nationale test godt. Men ellers har han ikke meget til overs for opgaverne i den nationale test. Der er for mange fejl og unøjagtigheder i dem, mener han. "Der er dårligt dansk og også helt uforståeligt dansk i nogle af opgaverne. Det gælder om at forberede eleverne på den slags test, så de tager det roligt, når de skal i gang. På den måde tager vi testen alvorligt".

Folkeskolen.dk har åbnet et fagligt netværk for matematiklærere - se link til højre

Powered by Labrador CMS