Eleverne glemmer helt Facebook, når de selv er aktive ved den interaktive tavle og deres stemmeklods

Interaktive tavler kan aktivere eleverne

Aktive elever som penneførere ved den interaktive tavle og hurtige svar fra alle i klassen via stemme-klodser var pædagogiske fif fra to undervisere til andre på konferencen Naturfagene ud af boksen i Horsens.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Eleverne kan sms'e til tavlen, lærerne kan få hurtige svar på spørgsmål, og fagligt svage elever kan få hjælp til den faglige læsning, fortalte cand scient i biologi Anette Degn Larsen og sygeplejerske Anne Marie Munk-Hansen fra  Randers Social- og Sundhedsskole på lærerkonferencen, som Insero Horsens Fonden står bag.

"De første to år med tavlerne brugte vi dem mest som lærred og projektor, men så tog vi os sammen og begyndte at undersøge de pædagogiske muligheder", sagde de to undervisere.

Forsker: Interaktive tavler er ikke pengene værd

Eleverne dropper Facebook

Deres pædagogiske princip er at aktivere eleverne.

"Vi slås en del med elevernes brug af mobil og Facebook i timerne, men det stopper helt, når vi bruger tavlen og stemmeklodserne", siger Anette Degn Larsen.

"Eleverne synes, det er fedt at komme op til tavlen. Vi tager to elever op som penneførere, og så fortæller klassen, hvilke ord, de skal markere i den faglige tekst".

Den røde pen er lærerens, men de andre farver bruger eleverne. De holder langt bedre koncentrationen, når det er deres klassekammerater, der står ved tavlen, forklarer de to undervisere.

"Det betyder, at der kommer den langsommelighed ind, som eleverne har brug for. Jeg kan hurtigt rable noget fagligt stof af, men så forstår de det jo ikke", siger Anette Degn Larsen.

Fordelen ved tavlen er, at elever og lærere sammen producerer, tegner, skriver og det hele kan deles med alle. Dertil kommer at eleverne bliver bedre til at fremlægge, lyder erfaringen fra de to.

Hurtig statistik fra klassen

Konferencedeltagerne får selv mulighed for at afgive svar på spørgsmål via stemmeklodserne, som de to undervisere har medbragt. På tavlen kan man se svarene komme ind fra "klassen".

"Man kan ikke dovne den i denne undervisning. Man kan jo tydeligt se på tavlen, hvem der endnu ikke har svaret", siger en deltager.

Når alle svar er kommet ind, kan man se statistik på tavlen i form af kurver eller søjler. Stemmeklodserne kan bruges til at svare ja, nej eller ved ikke. Eleverne kan for eksempel skrive rækkefølgen for fem kemiske stoffer markeret med bogstaver. Er klorin mere basisk end eddikesyre eller? Man kan også skrive ord med tasterne ligesom på en mobil. Disse ord fra eleverne kan poppe op på tavlen vilkårligt eller i rækker. Kommunikationen foregår, så alle er aktive.

Stemmeklodser aktiverer hele klassen

Det kræver, at man bruger tavlen pædagogisk bevidst. Den skal ikke bruges til alting, men når det passer rent pædagogisk, er budskabet fra de to undervisere.

Tavlen er ikke svaret på alt, mener de. Man skal have forberedt sig. Men så kan man for eksempel have tegnet en kasse, som en elev kan hive ting op af oppe ved tavlen, og man kan gemme videoer fra youtube på selve tavlen til sin undervisning, sådan at man ikke skal finde linket via nettet i selve undervisningslektionen.

De to lærere anbefaler stærkt, at man videndeler sin erfaring med den interaktive tavle kolleger imellem, og så anbefaler de Emu-træneren på websitet Emu.