Lærerne med til at udvikle skolen - i stedet for KL

Silkeborg Kommune har sagt nej tak til KL’s tilbud om at effektivisere lærernes arbejdstid. 1.000 lærere var til stormøde.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

1.000 Silkeborg-lærere er samlet i Arena Midt i Kjellerup. Efter at Silkeborg for nylig sagde nej tak til KL's tilbud om at effektivisere lærernes arbejdstid, har kommunen inviteret lærere, ledere og organisationer til at samarbejde om at understøtte læreres og lederes arbejde med at udvikle folkeskolen i Silkeborg. Målet er, at skolen fremover bliver endnu bedre til at udfordre alle børn og gøre dem så dygtige, som de kan blive.

»Det her er startskuddet«, siger skolechef Huno Jensen, da han byder velkommen.

Bænket på rad og række oppe på tribunerne og nede på Arena Midts store blå gulv sidder Silkeborgs lærere klar.

»Man hører hele tiden folk, der spørger, hvorfor lærerne ikke arbejder nok. Det er et tåbeligt spørgsmål. Lærerne arbejder lige så meget som alle andre. 1.680 timer om året. Så lad os få den slået i jorden«, siger Huno Jensen og lægger op til, at lærerne i Silkeborg kan være med til at byde ind på, om skolen kan organiseres mere hensigtsmæssig, end den er i dag. Han drager paralleller til undervisningsminister Christine Antorinis Ny Nordisk Skole - hvor udviklingen kommer nedefra i stedet for ovenfra. Enkelte skoler i kommunen skal indgå i projektet med alle medarbejdere, mens andre skal være med i enkelte projekter.

Forberedelse på skolen

Lærer på Kjellerup Skole Mette Meyland sidder på nederste række og smiler.

»Vi er i fuld gang. Det er lige det, vi laver. Vi har sammentømret team og holddeling, og vi bruger også vores pædagoger som lærere. Vi bliver så glade, for vi bliver bekræftet i, at det, vi har gang i, også er fremtiden«, siger Mette Meyland og forklarer, hvordan skolen har inddelt eleverne i en kæmpeklasse på 65 elever - klassen kalder de orkestret, og så holddeler de i strygere og blæsere halvdelen af tiden. »Vi lå døde sidste år. Men nu høster vi frugten af vores arbejde - og det gør børnene også«, siger hun og håber, at erfaringerne kan bruges andre steder også.

Henrik Engelbrecht Svendsen har været lærer i blot halvandet år. Han arbejder på Sorring Skole. Han fornemmer mange tegn på, at lærerne skal til at være mere til stede på skolen.

»Jeg fornemmer, at vi skal være på skolen hele dagen. Det er sådan set meget godt. Det kan nogle gange være meget svært at mødes i de store årgangsteam. Jeg tror, man ville nå mange af de ting, man skal, mere løbende. Men jeg har lidt svært ved at se, hvordan forberedelsen skal passes ind. Forberedelsen skal så også ske på skolen, for ellers kommer man jo til at arbejde tre-fire timer mere om dagen«.