Forskning Inklusion
2   387

Lærere føler, inklusion 
truer deres autoritet

Flere elever skal inkluderes i den danske folkeskole, og et af midlerne er, at lærerne konstant reflekterer over deres egen praksis. Det stiller ekstremt store krav til lærerne, og samtidig sætter det relationen mellem skoleleder og lærer på spil.

Det viser ph.d.-afhandlingen »Promises of Reflexivity. Managing and Researching Inclusive Schools«, som Helene Ratner har forsvaret på Institut for Ledelse, Politik og Filosofi på Copenhagen Business School (CBS).

Artiklen fortsætter under banneret

Helene Ratner fortæller ifølge videnskab.dk, at nogle lærere føler sig truet på deres autoritet og professionalitet. Det sker, fordi det ikke længere er en legitim mulighed for lærerne at ekskludere elever, som forstyrrer undervisningen.

»I stedet for at placere problemet i barnet forventes de hele tiden kritisk at stille spørgsmål ved deres egen praksis - og det kan være både svært og grænseoverskridende«, siger hun.

Afhandlingen er skrevet efter blandt andet 48 dages observationer på to skoler fra august 2009 til juni 2010, 12 interview med skoleledere og ni interview med lærere.

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.077 andre er allerede tilmeldt