Ahmad Wlid Jradi, Magid El Ayli og Ismat Kawwas er glade for samarbejdet med Flemming Sørensen fra DLF

Danmarks Lærerforening samarbejder med Libanon

I Libanon er det ikke lovligt at organisere sig som folkeskolelærer. Alligevel er der to lærerorganisationer i Beirut, som kæmper en hård kamp for at sikre lærerne rimelige forhold. Danmarks Lærerforening har indledt et samarbejde med organisationernes ledere, som besøgte København i sidste uge.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Danmark har et højtudviklet skolesystem. Man bekymrer sig meget om børnene og tager godt imod børn fra alle nationaliteter", lyder det fra Ismat Kawwas fra bestyrelsen i den libanesiske lærerorganisation LPESPL. Han har den seneste uge besøgt Danmarks Lærerforening og set blandt andet Undervisningsministeriet og Rådmandsgades Skole på Nørrebro i København.

Han og de to respræsentanter for Libanons anden lærerorganisation TSL er meget glade for samarbejdet med DLF.

"DLF har over hundrede års erfaring med forhandlinger om lærernes løn og arbejdsforhold. Det kan vi lære meget af. Vi vil også gerne lave en fond på samme måde som DLF, som kan hjælpe lærerne under strejker", siger Ismat Kawwas.

DLF i Sierra Leone

EI opfordrer til dialog med mellemøsten 

Samarbejdet mellem DLF og de to libanesiske organisationer begyndte på en konference i den internationale lærerorganisation EI for tre år siden.

"Der er den franske side og den amerikanske side i EI. Vi vil gerne arbejde sammen med Danmark og de andre nordiske lande med at skabe en tredje blok. Vi vil gerne have et valg i samarbejdet", fortæller Ahmad Wlid Jradi og Magid El Ayli fra de private skolers lærerorganisation TSL

EI har opfordret til en styrket dialog med de arabiske lande, og den bold har DLF taget op.

"Lærere står med lignende problemer over hele verden. Og vi har en opgave i at udbrede hvad en demokratisk fagforening er. I de arabiske lande har der på det sidste være en kamp for mere demokrati, og her spiller lærerne en kæmpe rolle", siger næstformand i DLF, Dorte Lange.

Flere arabiske lande på vej International medarbejder i DLF Flemming Sørensen står for samarbejdet med de to organisationer og har to gange besøgt Beirut og organiseret workshops i strategisk ledelse og strategiformulering. Danmarks Lærerforening har også hjælpet organisationerne med at udgive en håndbog til lærere.

"Da vi startede samarbejdet, var Libanon det eneste af de arabiske lande, som havde demokratisk opbyggede lærerorganisationer. I de andre lande var det enten små lokale organisationer, eller organisationer nedsat af regeringen uden reel indflydelse. Nu er der tegn på at flere lande er på vej, så vi ser på, om vi kan brede dialogen ud til for eksempel Egypten".

Danmarks Lærerforening bruger 0,7 procent af budgettet på udviklingsarbejde. Pengene går til at udvikle fagforeningerne, ikke til bistand. DLF har samarbejder i gang med Kenya, Tanzania, Uganda, Zanzibar, Rwanda, Burundi, Ghana, Liberia, Sierra Leone, Nepal og Libanon.