Blog
0   445

Fra mediation til inklusion

Abonner på nyt om Stine Clasen i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Inklusion er også at skabe etik, rammer og processer, hvor deltagerne skiftevis bliver guidet og bidrager, lytter og bliver lyttet til. I dette spændingsfelt er der plads til alle.

Mediationen er en struktureret dialogisk kontekst, der har til formål at være ramme om og afsæt for at en, to eller mange parter får mulighed for at nytænke en låst situation. Mediationen vælges typisk i de tilfælde, hvor kommunikationen mellem parterne er gået i hårdknude, og alt opleves forsøgt. Og netop fordi en mediation er et sårbart rum at være i, må der en klar og entydig etik og ramme til. For at parterne kan have tillid til at kunne være i rummet samtidig, opleve sig mødt og lyttet til ligeværdigt samt have mulighed for at bidrage med tanker om både fortid, nutid og fremtid.

Inkluderende miljøer kan beskrives som kontekster, hvor alle føler sig som kompetente bidragsydere. Netop her kan man lade sig inspirere af mediationen som struktureret dialog, hvor mediator har det endegyldige ansvar for rammen og etikken i processen, hvorimod parterne har det endegyldige ansvar for indholdet. Når alle skal føle sig som kompetente bidragende, må der nødvendigvis være en eller flere, der har ansvaret for, at dette bliver muligt. Så ikke overraskende er den professionelles ledelseskompetencer i fokus, når der tales om inkluderende læringsmiljøer.

Mediationen skal være et trygt forum, for at parterne tør åbne op og bidrage. Trygheden i dialogen er ikke anderledes i sin kerne, end trygheden i alle andre menneskelige sammenhænge: i mødet mellem det maskuline og det feminine, det lyse og det mørke. Vi bliver trygge, når vi befinder os i spændingsfeltet mellem modsætningerne. Så banalt, så enkelt og dog så betydningsfuldt: fra nat til dag, fra spørgsmål til svar, fra monolog til dialog. Eller sagt med det gode, gamle systemiske domænebegreb: ingen produktionens domæne uden refleksionens, når hensigten er at skabe en kontekst, hvor trygheden er optimal, og alle får mod til at bidrage, med det, de har.

Inklusion er også at skabe etik, rammer og processer, hvor deltagerne skiftevis bliver guidet og bidrager, lytter og bliver lyttet til.
I dette spændingsfelt er der plads til alle.



Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.417 andre er allerede tilmeldt