Debat

Projektopgaven er for alle elever

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kommentar til Jesper Haghfelts anmeldelse af 'Projektopgaven - sådan kan det gøres!' i Folkeskolen nummer 7.

Især af hensyn til de skoler, der har været så venlige at åbne dørene i forbindelse med indsamlingen af bogens dokumentation, er det desværre nødvendigt at bringe et par ting på plads:

Bogen giver netop ikke udtryk for, at elevgrupper med behov for særlig støtte ikke skal arbejde med projektopgaven. Som eksempel er i bogen omtalt det dygtige arbejde, der gøres i centerklasserne på Aaker Skole på Bornholm og med tosprogede elever på Seminarieskolen i Aalborg. Der er så langtfra tale om underholdning, jævnfør side 44-48 og 130-132.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Bogen lægger ikke op til ensidig lærerstyring, jævnfør side 33 og flere følgende, som understreger elevernes ejerskab til projektet og vejlederens rolle som støtte i arbejdets strukturering.

Elevdagbøger skal ikke læses hver dag af hensyn til lærernes evaluering, men for at den kan hjælpe eleverne i deres styring af arbejdet ud fra lærernes differentierede feedback, jævnfør side 61.

Gruppesammensætning bør tage udgangspunkt i en række faktorer, primært interessefællesskab om emnet og bestemt ikke fagligt niveau alene, jævnfør side 51-52.

Det citatlignende udsagn om brødristere på solenergi skrevet med skråskrift er anmelderens frie fantasi og ikke fra bogen.

Enhver, der har læst bogen, vil vide, at den del af anmeldelsen, der giver sig ud for at være dokumentation, ikke er at finde i den.

Signe Holm-Larsen

Værløse