It
3   249

En computer per elev bør være et 
skræmmebillede

Med digitale hjælpemidler kan projektpædagogikken tage syvmileskridt. I stedet går den pædagogiske udvikling baglæns, mener lektor, som advarer mod, at den sorte skole er på vej tilbage med apps og læringsspil.

It i undervisningen kan realisere de store potentialer, der ligger i projektarbejde med masser af elevinddragelse, men sådan er udviklingen desværre langtfra i dag. Pilen peger tværtimod på en tilbagevenden til pædagogikken fra den sorte skole. Sådan lyder advarslen fra Jeppe Bundsgaard, ph.d. og lektor ved Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU).

»Den store drøm i 50'erne og 60'erne var programmeret undervisning, hvor man, i tråd med tidens pædagogik, ved hjælp af maskiner kunne præsentere eleverne for systema-tiseret viden, teste dem i det og så via positiv eller negativ forstærkning sørge for, at det hang fast. Senere fandt man ud af, at den forestilling om læring er helt hen i vejret. I dag har den desværre fået en revival med de såkaldte læringsspil. Nu også som apps«, siger Jeppe Bundsgaard.

Artiklen fortsætter under banneret

Fagligt netværk: It i undervisningen

Til alle jer, der interesserer jer for den pædagogiske og didaktiske brug af alle de nye digitale værktøjer - både de hårde og de bløde - åbner Folkeskolen nu et fagligt netværk.
Tilmeld dig det nye faglige netværk på folkeskolen.dk - så får du nyheder, artikler, debat, anmeldelser og blogs, og du kan selv videndele og diskutere med andre lærere og it-vejledere.
Det faglige netværk It i undervisningen er et af en hel stribe nye netværk på folkeskolen.dk, vi åbner også en danskundervisnings-netværk, et musik-netværk, idræt, matematik og Håndværk & design.

»De bygger på samme tankegang: Vi præsenterer et stof, og så tester vi bagefter gennem multiple choice, om det sidder fast«.

Forlagene svigter

Frem for digitale versioner af »Læs og Forstå« bør der udvikles materialer, der hjælper lærere og elever i projektarbejde med it som understøttende faktor, mener Jeppe Bundsgaard.

»Og så vil man se, at der ikke er tale om en computer per elev, men derimod om at etablere arbejdsprocesser, der minder om dem, vi voksne har med it. Nogle gange sidder vi ved en computer og skriver mails, bruger tekstbehandling eller redigerer videoer. Nogle gange arbejder vi flere ved en computer. Vores it-brug er meget forskelligartet, og i en stor del af arbejdsprocessen har vi slet ikke nogen computer foran os. Og selvfølgelig er det også sådan, elevernes praksis skal være. En computer per elev bør være et skræmmebillede«.

Tendensen har desværre også bredt sig til digitale læremidler, som udgives af etablerede forlag, mener Jeppe Bundsgaard.

»Der findes rigtig meget, også af tilsyneladende kompetente firmaers produkter, som er rigtig ringe. Det er desværre et stort pædagogisk tilbageskridt«.

Endnu større krav til lærerne

Problemet med at styre et projektarbejde med en høj grad af elevinddragelse er slet ikke nyt, mener Jeppe Bundsgaard. Men den digitale fremmarch har gjort de it-vante elever endnu mere selvstændige i undervisningen. Og det stiller endnu større krav til læreren.

»Det er en glidende overgang, hvor vi giver eleverne stadig mere ansvar for det, de laver. Samtidig sætter vi lærerne over for stadig mere komplekse styringsproblemer, fordi eleverne hele tiden er forskellige steder i forskellige processer. Det er derfor, man har været så glade for projektarbejde i teorien, men i praksis har sagt: 'Det fungerede ikke alligevel, ikke i min klasse i hvert fald'«, siger han.

»Det hænger sammen med, at man ikke har givet lærerne de rigtige redskaber af både didaktisk og styringsmæssig art. Der er ikke nogen mennesker i verden, der kan styre så komplekse processer uden at være uhyre strukturerede. Og den strukturering opstår ikke bare ud af det blå«.

Digitale læremidler skal skabe struktur

Det kræver efteruddannelse af de nuværende lærere og mere it-didaktik på læreruddannelserne, mener Jeppe Bundsgaard. Men forlagene har også et ansvar for at medvirke til at realisere potentialet.

»Vi har ikke haft tradition for at udarbejde læremidler til projektarbejde. Det er det, der nu kan lade sig gøre med it. Man kan udarbejde læremidler, der strukturerer elevernes processer, så de ved, hvad de skal gøre, administrerer deres samarbejde, så de ved, hvem der har ansvaret, og styrer produktproduktion i hele projektarbejdet, så der er styr på delprodukter, noter og så videre«, forklarer han.

»Desuden kan læremidlerne støtte elevernes tilegnelse af fagligt relevante begreber og metoder og endelig hjælpe med den faglige kommunikation om elevernes arbejde«.

Lykkes det ikke at udvikle understøttende digitale læremidler, ser det sort ud for projektpædagogikken, mener Jeppe Bundsgaard.

»Så vil lærerne efterspørge undervisningsmaterialer, nu digitale, der understøtter en traditionel undervisningspraksis. Og eleverne vil hurtigt finde ud af, at det er lige så kedeligt som alt det andet«.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
11.384 andre er allerede tilmeldt