Debat

Jeg har ikke afvist Karsten Bräuner

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Karsten Bräuner fortsætter i Folkeskolen nummer 5 sit korstog mod elevplaner og beskylder mig blandt andet for ikke at svare på hans regnestykke. Jeg har i flere omgange svaret på regnestykket i medierne - også over for Folketingets uddannelsesudvalg. Jeg har også takket for hans invitation til at besøge Klarup Skole i Aalborg og svaret, at vi nu er ved at gennemgå alle invitationer og planlægge forløbet. Jeg har altså ikke afvist ham, som han skriver.

Bräuner går langt videre, end hvad der faktisk kræves i bekendtgørelsen for elevplaner. Hans regnestykke bygger på, at hver lærer skal udarbejde 234 elevplaner om året. Han når på denne baggrund frem til, at lærerne på Klarup Skole skal skrive 10.072 elevplaner.

Bekendtgørelsen stiller alene krav om, at der skal udarbejdes en elevplan per elev én gang om året. Klarup Skole har efter det oplyste 597 elever. Den enkelte faglærer er alene forpligtet til at bidrage til de enkelte elevers elevplan.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Bekendtgørelsen stiller altså alene krav om, at lærerne på Klarup Skole skal udarbejde 597 elevplaner. Derfor har jeg kaldt Karsten Bräuners regnestykke om, at lærerne skal udarbejde 10.072 elevplaner, »helt ude i hampen«. Og det mener jeg stadig.

Bräuner hævder, at jeg afviser enhver reel dialog med dem, der har forholdt sig kritisk over for mit enevælde. Sammen med blandt andre DLF og KL har jeg nedsat et afbureaukratiseringsudvalg for folkeskolen, som også skal se på elevplaner. På mine første skolebesøg i den forbindelse mødte jeg lærergrupperne på Søhusskolen og Abildgårdskolen i Odense. Vi havde en helt åben dialog om blandt andet fordele og ulemper med elevplaner - og lærernes konstruktive kritik er allerede nu kommet med i vores afbureaukratiseringsarbejde.