Debat

Lad os diskutere testindhold åbent

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der har i debatten om de nationale it-test været fokuseret på de tekniske problemer i forbindelse med prøveafviklingen. Desuden har valget af it-baseret testning givet anledning til kritik. Men der er også andre problemer, der kræver opmærksomhed.

Ifølge loven skal testresultaterne fra de nationale test være fortrolige, hvilket er et naturligt krav til et pædagogisk værktøj. Men at også testopgaverne skal være fortrolige, er derimod mildt sagt yderst uheldigt. Årsagen er prøveteknisk. Opgaverne skal fra år til år kunne genbruges for at give sammenlignelige testresultater. Herved bliver udformningen og indholdet af opgaverne imidlertid unddraget en offentlig debat.

Elever, lærere, forældre og skole får ganske vist en information om, hvilke opgaver eleverne kan eller ikke kan klare. Men på grund af den manglende åbenhed bliver det ikke muligt mere principielt at forholde sig til, om de stillede spørgsmål faktisk er egnede til at drage de konklusioner, som gives ud fra testen.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Prøveopgavers indhold og form er ikke givne og uforanderlige. Der bør derfor løbende i bredere fagkredse kunne foregå en evaluering af form og indhold. En sådan offentlig debat med deltagelse af lærerne er i sig selv med til at styrke fagligheden.

Den manglende åbenhed bliver yderligere betænkelig set i relation til, at Undervisningsministeriet overdrager udformningen af opgaver og indhold til eksterne partnere. Derved mister ministeriet indflydelse på den konkrete udformning af testopgaverne.

Lad os få mulighed for en åben debat om indholdet i de nationale test. Det må man kunne forvente i et demokratisk samfund som det danske.