DLF: En arbejdstidsaftale i den rigtige retning

Principskitse for lærernes arbejdstid er den bedst mulige, selv om den ikke sikrer lærerne i alle kommuner, lyder det fra kredsformænd og hovedstyrelsesmedlemmer

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

DLF besluttede på kongressen i efteråret at gå efter en central arbejdstidsaftale, der sikrer alle lærere et professionelt råderum. Sådan en aftale var ikke mulig at få forhandlet hjem. I stedet er parterne enige om en principskitse for en central aftale, der forpligter kredse og kommuner til at forhandle en lokal arbejdstidsaftale. Hvis det ikke er muligt at blive enige lokalt, fortsætter den aftale, man allerede har indgået. Arbejdstidsaftalen kommer kun til at gælde, hvis der opnås et samlet forlig på det kommunale område.

»Det er en helt rigtig aftale. Vi har i to omgange forsøgt i Århus at få sådan en aftale som den, der lægges frem her«, siger formand for Århus Lærerforening og medlem af hovedstyrelsen Gordon Ørskov Madsen. Han tror, at principperne i den centrale skitse kan være det, der gør forskellen, når han skal forhandle arbejdstidsaftale igen.

»Jeg er fuldstændig overbevist om, at det her vil skabe større professionalisme, større råderum og et bedre arbejdsmiljø. Det er den rigtige vej at gå«, siger Gordon Ørskov.

Den nye aftale vil betyde, at lærernes arbejde bliver delt op i tre dele: undervisning, opgaver i tilknytning til undervisningen og andre opgaver. Tiden er ikke bundet op på eksempelvis forberedelse og efterbehandling af undervisningen. Det er læreren, der har ansvaret for undervisningsopgaven, og læreren, som i de konkrete situationer skal finde de bedste løsninger. De enkelte kredse og kommuner skal sammen aftale, hvor meget tid der skal sættes af, for at undervisningsopgaven kan udføres kvalificeret.

Principskitsen skal erstattes af en central aftale, som ikke er helt fyldt ud. Lokalt skal de manglende elementer, som eksempelvis den maksimale undervisningstid, fyldes ud. I de kommuner, hvor kreds og kommune ikke kan blive enige om den centrale aftale, vil lærerne arbejde efter den arbejdstidsaftale, der gælder i dag i de enkelte kommuner.

Gordon Ørskov er ked af, at det ikke lykkedes at komme igennem med en central aftale, der gælder i alle kommuner.

»Hvis man i en kommune ikke har afsat tilstrækkeligt med penge til folkeskolen, så bliver det ikke muligt at indgå sådan en aftale. Der er et antal kommuner, som ikke vil kunne komme igennem med en aftale. Det er de kommuner, som i dag udnytter deres lærere mest, og de kommuner, der har mest brug for sådan en aftale«, siger Gordon Ørskov Madsen.

Støtte til lokale forhandlinger

Formand for Fjordkredsen Vivi Hansen har i flere år haft en aftale, der ligner den, der er skitseret i principskitsen. Hun er også skuffet over, at det ikke lykkedes at få en central aftale.

»Når vi ikke kunne få det, synes jeg, at skitsen er noget, der kan bruges. Den minder meget om vores aftale, som faktisk tager hensyn til kommunernes resurser«, siger Vivi Hansen.

Hvis principskitsen bliver gældende, er det efter Vivi Hansens mening vigtigt, at foreningen i høj grad understøtter kredsenes lokale forhandlinger og måske ansætter et korps af medarbejdere, som kan rykke ud og hjælpe med forhandlingerne, som hun forventer kan blive lange og seje.

»Hvis vi sætter turbo på, så tror jeg, vi kan få næsten alle med på den her aftale. Jeg tror, mange kommuner har ventet på de her forhandlinger«.

KL er omvendt

Medlem af hovedstyrelsen Niels Christian Sauer mener, at der er sket en omvendelse i KL fra en benhård new public ­management-tænkning til en tænkning, der tager afsæt i den professionelle lærer med et relativt stort råderum. Han havde helst set en central aftale, men tror, at alle kommuner bliver hjulpet bedst, ved at lærerne siger ja til de principper, der er i skitsen.

kra@dlf.org og mbt@dlf.org

»Der er sket en omvendelse i KL fra en benhård new public management-tænkning til en tænkning, der tager afsæt i den professionelle lærer med et relativt stort råderum«»Jeg er fuldstændig overbevist om, at det her vil skabe større professionalisme, større råderum og et bedre arbejdsmiljø. Det er den rigtige vej at gå«ARTIKLERNE OM LØN OG ARBEJDSTID ER SKREVET, FØR DET STOD KLART, OM DER KOM ET SAMLET KOMMUNALT RESULTAT
Powered by Labrador CMS