I Aarhus overvejer man at bruge robotter i undevisningen af elever med ADHD efter inspiration fra Korea. Men måske behøver man ikke rejse så langt. Det nye netværk skal gøre det nemmere at dele erfaringer på tværs af de nordiske lande.

Nordisk online-netværk vil sprede viden om velfærdsteknologi

Et nyt online-netværk vil få de nordiske lande til at dele erfaringer og viden om blandt andet applikationer til tablets og smartphones, der kan støtte borgere med diagnoser som ADHD, Aspergers og erhvervet hjerneskade i hverdagen.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Netværket er skabt til fagpersoner som lærere, forskere og udviklere af velfærdsteknologi til kognitiv støtte. Deltagerne kan både komme fra offentlige institutioner, virksomheder, universiteter og andre vidensmiljøer.

Andre har måske en løsning på din udfordring

Formålet er blandt andet at bruge erfaringer, der er opnået i ét nordisk land, til at forbedre mulighederne for succesfuld afprøvning og implementering af lignende løsninger i andre nordiske lande. Desuden er ambitionen, at der sættes initiativer i gang, som udspringer af netværksmiljøet og danner grobund for senere eksport.

"Netværket er bestemt noget for lærere fra specialundervisningen af både børn, unge og voksne. Man kan både præsentere sine egne erfaringer og løsninger, og man kan fortælle om en udfordring, man står med, og så kan andre måske fortælle, hvordan de løser det samme problem", siger konsulent Henrik Svensson fra Videnscenter for Handicap, Hjælpemidler og Socialpsykiatri, ViHS. Han er ansvarlig for sekretariatet for Nordic Innovation Network for Welfare Technology, NIW.

Netværkets første tema oplagt for lærere

Netværket vil tage forskellige temaer op, og det første handler om kognitiv støtte med ny teknologi. Netop på undervisningsområdet eksperimenterer flere skoler med tablets og smartphones. For eksempel er Egebakken, der er en skole for 74 elever med autisme i Vodskov ved Aalborg, med i et europæisk projekt om alt udvikle software, der kan hjælpe unge autister til at fungere bedre socialt.

Mobiltelefonen kræver, at lærerne tænker ud af skolens rammer

"Hvis man fortæller om sine erfaringer på netværkets 'knowlegde sharing', kan det være, at én fra Norge, Sverige eller Island svarer, at de har samme erfaringer, men at de også ved lidt mere. Man kan også oprette links til løsninger og metoder, man kan anbefale eller selv udbyder, så de bliver spredt ud til deltagerne i netværket. Eller man kan søge efter samarbejdspartnere til projekter om nye løsninger", siger Henrik Svensson. 

Brugerfladen er engelsksproget, men man kan godt skrive på dansk. Der bliver udgivet en temarapport på baggrund af det materiale og de ideer og anbefalinger, deltagerne i et tema bringer frem.

Læs mere om det gratis netværk via linket til højre.

Koreanske robotter skal måske undervise danske elever med ADHD