Det hjælper at være uformel og ligefrem, når forældresamarbejdet med udsatte familier skal fungere, viser en ny stor undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut.

Samarbejdet med udsatte familier kan lykkes

Det kan være svært at få forældresamarbejdet til at fungere, når begge forældre bliver væk fra skolehjemsamtalen. Men vil ledere og lærere ofre et hjemmebesøg, lidt lektiehjælp og ros, så kan samarbejdet lykkes. Det viser en stor, ny undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut.

Publiceret

De 6 skoler

Ruds Vedby Skole, Sorø Kommune.

Bedsted Skole, Thisted Kommune                        

Søndermarkskolen, Frederiksberg Kommune.    

Værebro Skole, Gladsaxe Kommune.                  

Søndre Skole, Rødby, Lolland Kommune.

Rådmandsgade Skole, Københavns Kommune.

Udsatte, hvordan?

I Evas undersøgelse betegner 'udsatte forældre' enforældregruppe, der er udsat af flere ogmeget forskellige grunde. Det vil sige socialt,kulturelt,tidsmæssigt eller økonomisk.     

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Lærere vælger en differentieret, individuel og direkte kontakt, når skole-hjem samarbejdet skal lykkes med forældre, der af sociale eller kulturelle årsager har svært ved at tage aktivt del i samarbejdet".

Ballerup-lærere lyttede til de nydanske forældre

Sådan konkluderer evalueringsinstituttet efter at have fulgt samarbejdet mellem lærere og udsatte forældre på seks skoler tæt. De seks skoler har alle en høj andel af tosprogede elever og/eller elever fra hjem, der er socioøkonomisk svagt stillede.

De seks skoler er udvalgt, fordi de gør en særlig indsats for at få forældresamarbejdet til at fungere. Det viste en forundersøgelse om god praksis i skole-hjem-samarbejdet, der blev besvaret af 400 skoleledere.

'Sætter i banken til svære tider'

På de seks eksemplariske skoler er lærerne vedholdende, når det gælder om at få etableret en god kontakt til alle elevers forældre. De tager på uformelle besøg hos forældrene efter skoletid og sender sms'er for at minde om aftaler. På tre af skolerne giver man sågar forældrene undervisning og støtte i at læse lektier med deres børn.

Lærerne vælger en 'uformel, ligefrem og mundtlig kontaktform', observerer undersøgelsens ledere.

"Lærerne oplever, at problemstillinger bedst løses mundtligt, men de ringer også, når noget går godt, og arbejder bevidst på at skabe en god relation løbende - de "sætter i banken til svære tider". 

Samarbejdet med tosprogede forældre kræver lærerindsats 

 Uklar grænse for lærernes arbejde

Projektleder for undersøgelsen Marianne Buhl Hornskov er klar over, at det kræver vilje af lærerne at nå de udsatte forældre.

"Det gør det også mindre klart, hvor grænsen for lærernes arbejde går, og det er vigtigt, at skolen er opmærksom på denne uklarhed."

 

 

 

Læs mere

Eva-rapporten

 

Powered by Labrador CMS