Mette Green (t.h.) og Ann Piaster blev kåret som Årets Ildsjæle i Hørsholm Kommunes Skolesport-projekt, blandt andet for deres arbejde med at uddanne junioridrætsledere.

Årets ildsjæl: Vi når de børn, der gemmer sig i idræt

I Hørsholm Kommune er børn fra 7. og 8. klasse med til at styre idrætsaktiviteter for yngre elever efter skoletid. Ordningen styrker de mere tilbageholdende elever, vurderer idrætslærer Mette Green, som sammen med kollegaen Ann Piaster er blevet kåret som årets ildsjæl i Hørsholm Kommunes Skolesport-projekt.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I torsdags blev Mette Green, skolelærer på Rungsted Skole og kollegaen Ann Piaster fra Usserød Skole kåret som årets ildsjæle i Skolesport i Hørsholm Kommune. "Vi blev vildt glade for at vinde den pris. For vi får bekræftet, at alle de timer, vi har lagt i det, er blevet set højere oppe i kommunens rækker. De politikere, som sidder ved skrivebordene og skal tage de politiske beslutninger, har set, at projektet rent lavpraktisk har kunnet lade sig gøre," siger Mette Green, som ud over sit arbejde som idrætslærer har været aktiv i Dansk Skoleidræt i 7 år. Skolesport er en ordning under Dansk Skoleidræt, som en række danske kommuner deltager i. Hørsholm Kommune startede projektet i starten af skoleåret, og Mette Green og Ann Piaster har fra start været tovholdere på den daglige udførelse af ordningen.

Måtte vente på politikerne De to læreres arbejde med ordningen var betinget af, at de politiske detaljer faldt på plads. Mens den politiske proces stod på, måtte Mette Gren og Ann Piaster tålmodigt vente. "Alt det politiske er det nogle andre, som kører. Ann og jeg står med hænderne i bolledejen ude i hallerne. Så da vi endelig fik grønt lys, så var det bare om at blive praktiske med det samme," siger Mette Green.

De  to lærere har blandt andet uddannet junioridrætsledere - elever i 7. og 8. klasse, der har stået for aktiviteter efter skoletid, som de yngre elever på kommunens skoler kunne deltage i.

Kontakten til elever og forældre er blandt andet sket via skolernes intranet, og det gav de to lærere mulighed for at plukke 25 engagerede junioridrætsledere ud fra en gruppe motiverede og interesserede unge. Elever inspireret af 'de store' Mette Green vurderer, at ordningen med aktiviteter på de yngre børns egne skoler styret af de 'store elever' i form af junioridrætslederne, giver et unikt og inspirerende tilbud. Især for de elever, der af og til kan gemme sig lidt i de almene idrætstimer. "Ofte kan de her børn være nogle, som står bag i køen i idrætsundervisningen, fordi de for eksempel ikke synes at fodbold og håndbold er så sjovt. Her kan de få lov til at lege, grine, få sved på panden og have det sjovt med andre end lige dem fra deres egen klasse," siger Mette Green og understreger, at Skolesport kan være med til at aktivere de børn, som ikke dyrker foreningsidræt. "Skolesport rammer noget af det, som det kan være svært selv at gå ud og finde efter skole. Det kan for eksempel være motorisk træning, for hvor går man lige til det henne," siger hun.

Mette Green vurderer, at ordningen har en fleksibilitet, som endnu flere kommuner kan få gavn af. "Hver kommune har sine udfordringer. Det kan være overvægtige eller udsatte børn, og skolesport giver kommunerne mulighed for at forme projektet lige på den måde, som passer til den pågældende kommune," siger hun.

Powered by Labrador CMS