Debat

Hvordan man forbedrer vilkårene for truede arter?

Når man slår op for at finde en definition af truede arter, dukker der seks forskellige kategorier op, der spænder fra uddøende arter til arter under observation. I forbindelse med at bl.a. Odense kommune har meldt ud at de påtænker, at det fremover er lærere der skal varetage undervisningen i børnehaveklassen, er jeg blevet spurgt om børnehaveklasselederne er ved at være en truet art.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I rammerne for “Regeringsgrundlaget 2020 – for et Danmark der står sammen”, redegøres der for, hvordan man kan sikre at truede arter bevares og udvikles, så der opnåes mangfoldighed og bæredygtighed til gavn for velfærden og menneskers trivsel i Danmark. Når jeg tænker på de ca. 3400 børnehaveklasseledere der er i Folkeskolen, vil jeg ikke betegne os som uddøende, men som en sårbar/moderat truet art.
Når arter indgår i en kategorier over truede arter, bliver der iværksat projekter, der har til formål at forbedre mulighederne for artens fortsatte eksistens. (Eksempelvis er fisken snæblen en truet art. Der er iværksat projekter til 105 mil. kr. for at sikre dens fortsatte eksistens. Fordi snæblen er en del af hele den natur den lever i).

I forbindelse med den megen omtale af børnehaveklasseledernes truede eksistens i den danske folkeskole, vil vi opfordre Ministeriet for Børn og Undervisning til ikke at afskrive, men til at opskrive børnehaveklasselederne ved at iværksætte et efteruddannelsesprojekt hvor børnehaveklasselederen kan opnå øgede kompetencer indenfor deres pædagogiske praksis. Det for at sikre, at det fundament for læring, der bliver lagt i overgangen fra børnehaven til skolen styrkes til gavn “for et Danmark der står sammen”. Dette projekt skal sikre denne arts udviklingsmuligheder så børnene fortsat mødes der, hvor de er nået til i deres modnings og læringsproces, og sikre at der opnåes mangfoldighed, variation og inklusion i børnenes møde med den danske folkeskole.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Projektforslag: “Pædagogisk modul for børnehaveklasseledere” anslået projektomkostninger: ca. 3400 børnehaveklasseledere* efteruddannelse = bæredygtig skolestart til gavn for menneskers trivsel i Danmark.

Jeg vil bringe en stor tak til Kåre Sørensen, Århus lærerforening for artiklen i Folkeskolen nr. 10, 2012 om børnehaveklasselederens eksistens i 100 år. http://folkeskolen.dk/512356/boernehaveklasselederne-har-100-aars-jubilaeum

Powered by Labrador CMS