Anmeldelse

FORMakademisk

Kom vidt omkring i faget

FORMakademisk behandler emner af interesse for undervisere bredt og som desuden indeholder stof mere målrettet de faggrupper, der beskæftiger sig med håndværk, design, billedkunst og arkitektur

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"FORMakademisk" er et norsk tidsskrift, der indeholder artikler inden for design og designdidaktik, og det beskriver sig selv som et tidsskrift, der bør have interesse for uddannelser fra børneinstitution til forskningsniveau. Artiklerne er skrevet på norsk, svensk eller engelsk.

Fakta:

Titel: FORMakademisk

Pris: Gratis

Forlag: Ukendt forlag

Artiklerne kommer langt omkring inden for feltet, så mange forskellige læserinteresser bliver varetaget.

I det her omtalte nummer er der en kort prolog omkring sammenhængen mellem praksisfelt/arbejdsliv, forskning og undervisning. Derefter følger artiklen ”The Strategic Use of Service Design for Leaders in Service Organizations”, som ikke relaterer til undervisnings- og skoleområdet. Anderledes er det med den næste artikel “Ways of talking about drawing practices. Socioculturel views: Gombrich and visually controlled drawing”. Denne artikel er skrevet på grundlag af forfatterens iagttagelser hos elever fra 9-12 år om, hvorledes sprogets termer kan have betydning for de tegneprocesser, der benyttes.

Efterfølgende kommer en artikel om byudvikling ”Minicities in suburbia – A model for urban sustainability?” Artiklen “Nation in sheep’s coat: The Icelandic sweater” fortæller historien om den islandske sweater, hvorledes det startede, den forretningsmæssige udvikling og dens folkelige betydning.

”Baseskoler og viktige lærerkompetanser. Hva mener lærerne?” er en artikel med et spændende indhold og perspektiv. Lærerne på baseskolerne (åbne skoler) og lærerne med traditionelle klasselokaler blev i undersøgelsen spurgt om deres mening om lokaliteternes betydning for deres mulighed for at bruge deres kompetencer, og om hvorledes fremtidigt skolebyggeri skulle være. Størstedelen af lærerne ønskede, at fremtidige skoler bliver bygget traditionelt med et klasselokale til hver klasse. På denne måde mente de adspurgte lærere, at de har de bedste muligheder for at bruger deres kompetencer.

Bladets sidste artikel ”Vedlikehald av ein konstruert kontrovers – kunstpedagogikk og handverkstradisjon i kunst- og handverkfaget” drejer sig om den mangel på sproglig udvikling, der er i det pågældende fag.

"FORMakademisk" er således et blad, der behandler emner af generel interesse for undervisere bredt, for eksempel arkitektur og didaktik, og som desuden indeholder stof mere målrettet de faggrupper, der beskæftiger sig med håndværk, design, billedkunst og arkitektur.