Haraldsgadekvarteret på ydre Nørrebro i København er det første boligområde, hvor ministeriet samarbejder med lokale aktører om at motivere og inspirere unge til uddannelse. Her drenge fra 'Drengeklubben' i det lokale ressourcecenter.

Ministeriet vil motivere ghetto-elever til uddannelse

Unge i udsatte boligområder, der er tilbøjelige til at stå af uddannelsestoget efter 9.klasse, får nu hjælp af et team af konsulenter fra Ministeriet for Børn og Undervisning. Teamet vil samarbejde med allerede eksisterende tilbud i elevernes lokalmiljø.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

  "Vi skal have flere etniske minoritetsunge til at begynde på - og gennemføre - en ungdomsuddannelse. Hvis det skal lykkes, skal vi tænke i alternative metoder. Mange etniske minoritetsunge bor, går i skole og bruger deres fritid i udsatte boligområder, og her har 'Team Brug for alle unge' mulighed for at arbejde sammen med de mange aktører, der dagligt arbejder med at motivere ungegruppen i deres nærmiljø, og samtidig inddrage forældrene og de unge selv," udtaler Christine Antorini i en pressemeddelelse fra Børne- og Undervisningsministeriet i dag.

'Brug for alle unge' blev etableret i 2003 i det daværende Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration. I dag er indsatsen forankret i Ministeriet for Børn og Undervisning. Formålet er at bidrage til, at alle unge, uanset etnisk baggrund, har lige muligheder for at få en uddannelse og komme i arbejde. 'Brug for alle unge' har fungeret som en rådgivningsenhed i forhold til skoler og kommuner, men nu vil teamet tættere på de unge, det handler om.

Ansvar, tillid og sækkestole

På ydre Nørrebro i København, ikke langt fra Rådmandsgade Skole, i kvarteret omkring Haraldsgade har ministeriet netop opstartet deres samarbejde med RessourceCenter Ydre Nørrebro (RCYN). 

"De unge kommer for at have det sjovt og spille fodbold, dyrke thaiboksning, rappe osv. Vi inddrager dem i planlægningen og udviklingen af deres fritidsaktivitet. Når Hazeem går til fodbold, spiller han derfor ikke kun bold. Og når Mohammed hjælper til i cafeen, lærer han ikke kun at være barista. De lærer også at samarbejde, tage ansvar og have en funktion i et fælles projekt", fortæller centrets leder Anoir Hassouni.

Igennem leg i fritiden bliver de unge gjort opmærksomme på, at uddannelse er vejen frem. Og så tager centret hensyn til deres forskellige læringsstile. Det er vigtigt, at de frivillige ved, at de unge ikke nødvendigvis lærer som dem selv, mener Anoir Hassouni. Han fortæller, at centret er ved at indrette en lektiecafé sammen med de unge på en "cool og eksperimenterende måde".

"Den unge behøver for eksempel ikke sidde på en stol ved et bord, men kan bruge sofaen eller sækkestolen. Det handler om at have det sjovt, mens man lærer i fritiden", siger Anoir Hassouni.

Finansieret to år endnu

I ministeriets pressemeddelelse er det også beskrevet, hvordan 'Brug for alle unge' arbejder med en høj grad af brugerinvolvering for eksempel via ungehøringer i områderne.

"En række aktiviteter vil også være rettet mod inddragelse af de unges forældre, som har stor indflydelse på de unges vej til og igennem en ungdomsuddannelse", skriver Ministeriet for Børn og Undervisning.

'Brug for alle unge' er foreløbig finansieret med seks millioner kroner årligt til og med 2014.