Anmeldelse Læreruddannelsen
0   383

Læsevanskeligheder

Læsefærdigheder er vigtigere for de unges uddannelsesvalg end deres sociale arv. Med dårlige læsefærdigheder har man færre hylder at vælge på

Læsevanskeligheder

Fakta


Titel
Læsevanskeligheder

Forfatter
Carsten Elbro

Pris
279 kroner

Sider
323 sider

Serie
Seminarieserien

Type
Bog

Forlag
Gyldendal

Den dårlige nyhed er, at læsevanskeligheder har konsekvenser. Det begrænser mulighederne for uddannelsesvalg, og det giver for lavt udbytte af uddannelse.

Artiklen fortsætter under banneret

Den gode nyhed er, at noget kan gøres. Man kan forudsige og forebygge helt fra børnehaven, og undervisning virker.

Forfatteren tilbyder en model og terminologi til at beskrive elever med læsevanskeligheder. Fokus er på de vigtige færdigheder i læsning og de aktiviteter, der støtter læsesvage elever i at udvikle færdighederne.

Bogen er ikke en håndbog i, hvordan man organiserer selve aktiviteterne i undervisningen. Har man brug for indblik i principperne bag det, kan man gå til Liv Engen ("Lærerens ABC"), Jørgen Frost ("Principper for god læseundervisning") og Merete Brudholm ("Læseforståelse - hvorfor og hvordan").

Elbros hensigt er ikke at udarbejde en manual for den konkrete undervisning. Han vil i stedet formidle forskningens indsigt i, hvad læsevanskeligheder kan være, hvad de skyldes, hvordan de opdages og forebygges, og hvad man kan gøre for at reducere dem. Det er ikke holdninger og synspunkter, men derimod forskningsresultater, der bør udpege retningen for at forstå og reagere på læsevanskeligheder.

Der er to hovedkomponenter i læsefærdighed: afkodning (identifikation af de enkelte ord) og sprogforståelse (gendannelse af tekstens forestillingsindhold på basis af de afkodede ord). Det er disse to komponenter, læreren skal vurdere.

Elbro konkretiserer det ved at vise os fire elever med læsevanskeligheder af forskellige årsager. En er ordblind. En anden er ordblind og har sammensatte sproglige vanskeligheder. En tredje har vanskeligheder med sprogforståelse i læsning, når hun ikke har et indgående personligt kendskab til tekstens emne. Og en fjerde har vanskeligheder med læsning på grund af et meget begrænset ordforråd på dansk.

Ordblindhed fylder 85 procent af siderne i bogen, mens vanskeligheder med sprogforståelsen i læsning får de sidste 15 procent.

En svaghed i bogen er, at den ikke anviser, hvordan eleverne kan bruge kompenserende værktøjer som for eksempel "It-rygsækken". Elbro foretrækker, at eleverne støttes i selv at blive gode læsere, især gode afkodere.

Bogen forudsætter ikke stor viden om læsning. Den peger på, hvor læseren kan gå videre for at få en mere grundlæggende forståelse.

Elbro tilbyder her en grundig og læsevenlig indføring i ordblindhed. Hvert afsnit i bogen starter med en oversigt over, hvad man kan lære af kapitlet, og slutter med en opsummering af hovedpointerne. Derimellem står dokumentationen. Nemt!

På hjemmesiden www.laesevanskeligheder.gyldendal.dk kan man se eksempler på de sprog- og læsetest, bogen omtaler. Det ville være interessant, hvis vi også fik mulighed for at se og høre de fire elever læse.

Bogen kan anbefales til alle, der gerne vil have indsigt i, hvad forskningen har at sige om læsevanskeligheder med fokus på ordblindhed.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Lærerstuderendenetværket er for alle lærerstuderende samt andre med interessere for læreruddannelsen. I samarbejde med Lærerstuderendes Landskreds.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
129 andre er allerede tilmeldt

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
17.525 andre er allerede tilmeldt